Kommer intevidare
Jag har nyligen tagit över en av min mammas travare som inte funka på travet. Det är ett sto på 4år. Hon är född och uppväxt hos oss så jag vet allt om hennes bakrund.
Hon har aldrig varit skadda och aldrig haft problem med några tänder eller något sånt.
Jag har själv ridit in henne, och hon är mycket lätt lärd.
Men nu har jag kommit till ett problem som jag inte redigt vet hur jag ska lössa och de är galoppen. Här om veckan skulle jag prova galoppen för första gången.
Jag valde att longera henne så att hon först bara behöver bekymra sig över att blanser upp sig själv. Hon travade lite snabbare och så tog hon ett galopp språng och jag snabb med att beröma, men precis efter de galopp språnget så tvärnitar hon och kör upp huvet i luften. Och så ställer hon sig och kollar på mig och jag ser ju hur tankarna går i huvet på henne.
Provade ett par gånger innan jag insåg att detta kommer inte gå.
Jag prova att longera i gimman och fästa longerings linan i tränset på olika sätt men inget funka.
Jag skrittar mycket i varierad teräng, klättrar och jobbar med bärigheten för att hon ska stärka sig i kroppen och de gjorde jag även när hon fortfrande trav tränades, red henne mycket och även tömmkörning och longerade.
Jag bor på landet där jag har tillgång till ängar och vägar i skogen.
Jag har googlat och sökt men inte redigt hittat de jag söker.

Provat med löshoppning? Ett hinder kan ju lätt få vissa hästar att vilja rulla över i galopp.
En uppförsbacke brukar också kunna motivera en del till att hellre vilja galoppera än trava.
Är för trött just nu för att fundera ordentligt så detta var det enda som bara dök upp i huvudet helt spontant just nu..
Brukar hon vilja galoppera i hagen? Löslongering kanske kan funka?
Jo jag har funderat på löshoppning men efter som att jag ganska sällan har till gång till ridhus så kande va lite svårt.

Fast snabbstolpar och lite elband så kan du hägna in en äng för en liten stund =). Jag har inte heller någon paddock eller något ridhus i min närhet så man får ta vad man har.
Ett litet hinder bygger man ju lätt av något man har hemma om man inte har hindermaterial. =)
Du gav mig en ide ;-) som kan bli bra. Har inte möjlighet att göra de på en äng men vi har nog en hage som kan passa utmärkt för detta. De skall provas i dag när jag kommer hem :-).
Jag är så sjukt stålt över min häst i dag. Hon hoppa 8 av 10 i galopp och galoppera mellan hindrena. Rev någon gång men gjorde de skit bra ändån :-D. Och när jag smaka till, visa pisken och säger gallop och hon fattar galopp. Gissa om jag fick ett brät lende då :-). Lite småt förvånad över att det gick så bra men så sjukt stålt.

=) Så roligt att det gick så bra!!
Tycker du att hästens kunskapsnivå är där den borde vara för att börja galoppera?
Kan den öppna i trav utan att bli hängande i tygeln, är den reglerbar på volt i trav, kan den trava 8m volt utan att du behöver inverka för att hålla den där, Fungerar halterna utan att bli hängande i tygeln, kan den vändning på bakdelen?
Saker som är vitala att kunna innan man försöker att galopera.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Jo då de är inga problem 🙂.

#7 det tar man väl kanske för givet att hästens kunskapsnivå ligger där den bör för att börja med galopp. Sedan är en travare alltid en travare, de är avlade för att trava. Därmed inte sagt att de inte kan galoppera men en del hästar förstår inte riktigt att det är ok att använda sin tredje gångart oavsett om de kommit dit eller inte. Har själv ridit travare som kunskapsmässigt varit redo men ändå inte riktigt "vågat" galoppera. Då får man helt enkelt försöka leka fram det lite.
#7, är du seriös?! Klart en häst inte behöver kunna bakdelsvändning och öppna för att kunna galoppera, herregud… Det där var riktigt onödigt, att försöka lära någon om något du inte kan något alls om.
// Love,
Mathilda
"#10 skrivet av dalsgardsindigo" Ja jag är seriös, du låter däremot betydligt mindre seriös när det gäller vad du skriver om hästar. Skriv när du har något att bidra med annars så läs.
Allt beror på vilken kvalitet man vill ha på galoppfattningarna och sedan galoppen, lägger man inte ner jobb på grunderna så blir det vad det brukar bli. Vill man fortsätta att svärta ner travarnas galopp så kan man givetvis skrämma hästen i galopp eller springa in i galopp (eller vad det nu blir förnågot). Så är man "seriös" med sin häst så lägger man ner jobb på grunderna. Gör du det?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hoppar in lite snabbt här.. Vill bara flika in att jag började träna min f.d. ridtravares galopp på allvar (dvs varje dag/ridpass och med större krav på kvalitén) efter väldigt många år av bara trav/skritt-träning och dressyrarbete. Jag var nämligen inne på samma spår som Brollan1, det är inte kul att ha en häst som älgar iväg i galoppen, inte kan bära sig. Det blir.. mest bara obehagligt och skaderisken är rätt stor när de blir så uppjagade och uppför sig så.
Så gjorde jag. Det inte bestämt att andra måste/ska göra likadant.
Det blev hur som helst väldigt bra för vår del. Hon bär hon sig otroligt bra i galopp, går i form och jobbar under sig, precis som en dressyrhäst ska!