Igångsättning
Ska sätta igång en 12 år gammal travare som stått en längre tid nu.
6 månader hos mig då hon bara har gått i hagen, bortsett från någon promenad och skrittad några fåtal gånger uppsutten i början av året.
Vet ej hur länge hon har stått innan jag skaffade henne i januari.
Anledningen till att hon bara har fått stå är att hon var i så dåligt skick när jag fick hem henne. Dåligt hull och inga muskler alls.
De här 6 månaderna har hon fått till att bara äta upp sig och bli häst igen.
Nu är hon så pass att jag vill börja sätta igång henne lite försiktigt. Hon behöver lägga på sig lite till men hon behöver få börja röra på sig lite nu, inte bara gå i hagen hela dygnet.
Hon är mycket riden innan vad jag vet, vet dock inte när hon senast var fullt igång. Har gått på travet i sin ungdom men funkade tydligen inte i snabbjobben då hon var för långsam.
Hästarna jag har haft innan har antingen varit i grundkondition eller varit oinridna. Så det här med igångsättning av redan inriden häst som stått är något nytt.
Så ni som har satt igång hästar som stått en längre tid, hur har ni gått till väga? Hur har ni lagt upp det? Hur snabbt har ni gått framåt?
Jag hade promenerat med hästen ut i skog och mark för hand. Gärna backig terräng och "snubbliga" stigar så att hästen får öva på var hon ska sätta fötterna.
Annars är väl bommar och studshinder bra träning, men det är nog inget man ska börja med om hästen inte ens har grundmuskler.
Jag har aldrig satt igång en häst som stått riktigt så länge, utan snarare kanske 1-2 månader. Men jag ska i alla fall förklara lite snabbt hur jag går tillväga. Kanske det är till någon nytta för dig! :)
Om hästen i alla fall fått gått i hagen under viloperioden, och inte bara stått på boxvila, så kan man förutsätta att hen har grundläggande muskler och kondition. Jag utgår från det.
Jag skulle då börja rida hästen, kanske en 20-30 minuter åt gången, i mest skritt och lite kravlös trav beroende på hur hästen känns. Jag skulle rida utomhus på raka spår blandat med lite lätt skogsridning. Lägg upp det på en lagom nivå beroende på hur det känns, om hästen blir svettig osv.
Jag går mycket utefter känsla, och det är något jag tror man får göra i såna här fall. Första veckorna tar jag det alltid lugnt (som ovan beskrivet). Allt eftersom jag känner att hästen orkar mer lägger jag in mer krav i ridningen (hästen ska jobba i rätt form osv) och börjar lägga in galoppsträckor. Fortfarande håller jag mig utomhus/skog/mark i den utsräckning som går.
När jag känner att jag har min häst i rätt form, i alla fall i skritt och trav, så förflyttar jag mig in till ridbanan. Jag som tycker det är roligt att träna dressyr, tränar vidare på formen och börjar vartefter öka svårighetsgraden med skolor osv.
Och det är i stora drag hur jag sätter igång min häst!
Hoppas det var till någon hjälp för dig! :)

Tack för era svar! =)
Har en grundplan i huvudet men det är alltid bra att höra hur andra skulle ha gjort!
Kom bara ihåg att konditionen ökar fortast och muskler och leder långsammast så går det nog bra :) Känn efter om hästen är lite stel en-två dagar efter ett ridpass osv. som tecken på att det gått för fort.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har haft en häst som vart sysslo lös i nästan 2 år. Så här satte jag igång henne. Först vart det promenader (just för att hon o jag skulle lära känna varandra bättre komandon och röst) promenaderna var kanske 45 minuter i lite ätpaus o prat. Med just ridningen så vart det skritt 20 minuter i en vecka, 2a veckan 30 minuter då med kort sträcka trav. öka tiden vecka 3 till 45 minuter då kort sträcka trav, ut i skog o mark så fick hon även lära sig lyfta hovarna rätt samt se vart hon skulle sätta ner dom osv. Jag höll 45 minuter ett par veckor i skog o mark. Sen ökades tiden nrä jag tyckte hon klara av det bra, red alltid ut själv och det tyckte vi var mysigt dok kunde hon ha lite brådis hem till maten :P
Nu hade denna häst mycket bra hull o bra musklad då hennes hage vart väl kuperad. Men hon hade inte ridits eller blivit körd på ca 2 år.