Bara lite svammel :)
Tja, jag vet knappt om jag vågar skriva.. man vet ju hur forum är. (Läs; jag har fått på truten tillräckligt ofta för att vara försiktig, därför jag inte är så aktiv)
Men.. detta kan väl inte bli negativt, tänker jag 🤪
Förra veckan var jag på ridläger med Crow. Helt underbart roligt.

Varje morgon började med ett enskilt pass. Det trevliga med att rida varje dag i en vecka är att man hinner komma in djupare på saker och ting. Vi har problem med höger galoppen och första dagen var det helt tydligt (ja.. för min ridlärare som inte är lika hemmablind som jag) att han gick rakt igenom vänster överskänkel och därför alltid ställde om till vänster galopp. Så vi jobbade i skritt framförallt, för att få in vänster skänkeln igen. Dessutom vrider jag mig för mycket när jag tänker galopp, för att hjälpa honom.. Det fungerade rätt enkelt med skänkeln när han bara kom på att jag inte medvetet lärt honom strunta i den.. någon dag senare upptäckte vi på ytterligare ett problem; han har lärt sig att hänga på min högra underskänkel. I samband med det upptäckte min skarpsynta instruktör att jag lyfter min högra höft lite och har svårt att släppa ner den. Istället vill jag trycka bort hästen med vänster höft (han ska egentligen följa vikten av höger höft) och därför blir det lite småfel. Så min hemläxa är att korrigera min egen sits och vara uppmärksam på om han bara ställer om i halsen utan att böja kroppen i högersvängar. Vi lyckades faktiskt att hitta högergaloppen den sista dagen, alla fattningar blev rätt när jag korrigerat mig :)
Vi upptäckte tyvärr också en låsning i Crows länd - som får honom att höja högra rygghalvan mer än den vänstra. Så… kommer min lyfta höft av hans lyfta rygg, eller har min snedhet satt låsningar i honom? Omöjligt att säga, han är lite överrörlig så han kan ha fått låsningen nästan hur som helst. Men jag ska ta ut en equiterapeut för att lossa den.. och bör nog hitta någon lämplig naprapat till mig själv också.
Förutom de morgonliga ridpassen hade vi bl.a. en liten markarbetes träning i grupp. När vi skulle trava över bommar gick det bra fram tills att två stycken höjdes upp i ena änden; Crow bestämde sig för att hoppa bägge i ett språng! hehe jag lyckades åtminstone sitta kvar.
En dag var feldenkreist temat, vi hade gruppträning utan häst, vilken påminde en del om de övningar jag gjort för min rygg på Spines&Joints kliniken. Nyttigt, men lite långt för att jag skulle klara hela passet… var rejält öm och mör i huvudet efter lossade spänningar. Borde nog jobba mer med mina övningar hemma.. sen var det feldenkreist till häst. Jag rekommenderar det varmt till alla som inte får ''känna efter hur hästens och dina höfter rör sig''-lektioner av sin vanliga instruktör.. för oss i gruppen var det tyvärr precis det vi alltid får jobba med det första vi gör när vi träffar denna instruktören. Nyttigt men vi var vana vid det, helt enkelt. Vi måste ha varit en trist grupp för feldenkreistaren ☺️
Ljusbehandling fick vi också prova på.. även det lossade några spänningar i min rygg (jag kunde rätta till några kotor som krånglat ett tag) vilket faktiskt förvånade mig. Lite skeptisk är man ju allt :)
Och en massa rolig teori, god mat och på kvällarna var det hästfilmer, både undervisningsfilmer och berättelser.
Kort sagt ett underbart läger :)
Avslutningsvis åket jag på vikinga semester under helgen. :D
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad roligt!!
Jag har också varit på ridläger med min tjej, två gånger under en veckas tid och sedan en gång under treveckorstid!
Jag vet själv hur otroligt givande och kul det är. Man träffar vänner för livet och får "intensivhjälp" flera dagar i rad av samma tränare. Det ger så mycket! :D