Promenadköra travare
När jag fixat vagn och sele till mitt varmblod så sa folk till mig att han skulle vara så tävlingsinriktad att han bara skulle rusa med mig. Detta gjorde mig nervös eftersom jag inte är ett fan av snabba hastigheter. Men idag när jag körde honom för första gången så var han otrolig! Fin, samlad trav utan att ha en tanke på att sticka. Jag blev så glad att jag ville dela med mig av det :D Lägger in en bild från idag, och det kommer en video lite senare :) Skriv gärna tips och vad ni tycker! Är det någon av er som kör era travre?

Travarna är ju vana att köras långsamma joggingpass, det är ju få som enbart kör snabbjobb och inget annat…. Och hästarna brukar ha väldigt bra koll på om de är ute och grusvägsjoggar eller går på rund/rakbanan där man kör de snabba jobben.
De allra flesta travare som är vettigt inkörda och tränade tycker det är skitkul att gå framför vagn och sen får man ju vara beredd på att de kan tända till lite och de ligger ju oftast på mer i handen än vid ridning vilket nog kan kännas ovant. Sen är det ju alltid bra att höra med tidigare tränare/skötare/ägare hur hästen var att köra och vad den hade för utrustning, har den gått med helstängt hela livet så kan det bli lite tokigt om man har öppet på, slagrem eller tungband kan ju också vara bra att veta för att undvika överraskningar. Plus att man alltid bör stoppa bomull i öronen, i princip alla travhästar har gått med bomull eller luva(tjockfodrad travluva) och även där kan det ju bli en jäkla rulle om man missar….
Min körs nästan lika mycket som han rids och fungerar prima med det upplägget, varierad träning och glad häst :)
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
Min häst var inkörd men har aldrig sprungit ett lopp (fick honom som 3-åring) och tidigare ägare fick licensen indragen för att han tränade hästarna med grisfösare (har jag hört) så jag visste inte riktigt hur det skulle gå! Hade två personer som gick framme vid för att vara beredda om något skulle hända, men vi insåg snabbt att det inte behövdes :) Var och körde honom en timme idag och han var lugn och fin hela rundan :) stallarbetare i stallet han stod innan sa att han var omöjlig att köra, att han t.ex. vände helt om och sprang åt fel håll på träningsbanan och att han sprang rätt ut i åkern när han tröttnade. Jag antar att tre år med markarbete och inga stora krav var som rehab för min kille ;)

Kollade din pålle på travsport och han har ju varit hos flera olika tränare varav tre proffs så han är nog ordentligt körd och de verkar ju haft hopp om honom iom att han har varit anmäld till diverse insatslopp, antagligen en sån de aldrig hittade nyckeln på. :)
De allra flesta hästar som varit i träning ett par år är vettiga att köra, de flesta proffstränade hästar åker ju in till banan för jobb redan som tvååringar även om de inte går speciellt fort men för att vänja sig med miljön och sen gå premiet.
Har de varit ridhäst i ett par år så ligger de ju oftast inte i samma höga kondition som en starthäst=lugnare :)
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
Han har stått hos proffstränare, jag vet. Det var jag som valde honom som föl. Vi har varit delärage i honom sen han var 1 år. Tyvärr betyder inte proffstränare att dom behandlar hästarna rätt. Han sprang bara ett kvallopp, inget "riktigt lopp" efter det. Anledning till att han inte kom någon vart i travet är för att dom verkade hans hovar snett bak med vilje för att "annars sprang han för brett med bakbenen och slog i sulkyn". Eftersom den sneda felverkningen gjordes på honom redan som unghäst så ledde det till skador ända upp till ryggen och mycket smärta för min pojke. Dom sa till oss (som var delägare i honom som travhäst) att vi antingen skulle betala en operation på 50.000 kr för att fixa hans haser, eller så skulle vi slakta hästen. Jag köpte honom för slaktpriset och har haft honom som ridhäst sen 2010. Han blev för bara någon månad sedan friskförklarad i benen efter 3 års barfotaverkning.
Om han blev anmäld till några lopp efter kvalet vet jag inte, men jag vet till 100% att han inte sprang dom i alla fall, för efter kvalet så blev han kastrerad, och han kom aldrig igång igen efter det.
Han stod först hos Benny C (ägare till pappan och det var på den gården jag fick välja ut honom som ettåring), sen gick han runt hos Erik A och Hans A (det var ungefär i samma veva som Hans skulle sluta och Erik ta över) och sen var där någon amatörtränare där emellan om jag inte minns fel. Han stod också hos Micke L, men där var han som på "rehab" alltså bara lättare jobb och ingen träning. Det var min far som var insatt i travet. När han berättade att dom skulle slakta honom så frågade jag om inte jag kunde ta över honom istället :)
Åå, vilken hemsk historia!! Jag blir så ledsen att höra om hästar som farit illa pga människors dåraktighet.
"Dom verkade hans hovar snett bak med vilje för att annars sprang han för brett med bakbenen och slog i sulkyn".
Stackars häst! Tur att han hamnat hos dig nu!
Tack så mycket för dom värmande orden! :D
Vilken lycka att du tog honom och att han är friskförklarad och är bra idag :) Härlig läsning att det gick så bra att köra jag tror säkert att han är en mycket bra körhäst.
Själv hade jag en sån som folk varnat dig för allså en som faktsit strissa upp sig och småjogga var inte hennes "tempo" :-/Jag körde henne bara 10 gånger och hon vart tyvärr inte lugnare framför vagnen så jag la ner köra henne.
Det är ju väldigt individuellt hur dom är :) man kan aldrig vara helt säker med våra flyktdjur :/ min är faktiskt alltid väldigt lugn (speciellt för att vara unghäst) så jag har haft tur :) Tack för dom värmande orden! :D