Varför gör hon så?
Hej Mitt varmblodsto har fått lite konstiga fasoner för sig. När man rider ute så tvär stannar hon ibland och backar och backar, de går inte att få fram henne, hon är lite osäker i sig själv och behöver mycket stöttning, men de är lite svårt när man rider ut själv och så stannar hon och börjar backa, hon backar ner i diken men bryr sig inte, ibland går det bra att vända och gå tillbaka lite och sen vända igen, ibland kan man göra en volt så hon går framåt igen, men ibland går inget alls ! Iblan har jag fått hoppa av och leda henne en bit. Har provat att ha långa tyglar när hon börjar backa för har jag kortare tyglar backar hon mer. Vill inte låta henne vinna heller för då kommer hon göra detta betydligt oftare. Jag är bestämd och tydlig, och berömmer direkt när hon gör rätt. Kan detta vara ett sätt för henne att tro att hon slipper jobba ? Eller är hon bara väldigt stoig ??! Lite frustrerande, tips på hur jag kan göra !!
Hej!
Åå, så frustrerande! Det där har jag också upplevt.
Om hon gör så av ren trots tycker jag du bäst gör i att stå på dig och ta striden. Om hon gör det av rädsla (kanske för något längre fram på vägen?) så kanske du kan hoppas av henne och leda henne förbi.
Om du bestämmer dig för att ta striden, så ta en snabb överblick över omgivningen där ni är, så det inte finns något hon kan backa in i och göra sig illa på. Det är lite läskigt, för det kan finnas vattenbrunnar osv i diken längs vägar, så passa dig lite utifall hon skulle backa ner där och göra sig illa.
Hoppas verkligen det löser sig!
Jag skulle inte hoppa av. Hon är osäker och vill inte gå först. Hoppar du av tar du täten och lejonen kan ta dig före henne ;-). Har varit med om det där med. När du hoppar av gör du det bekvämt för henne, hon slipper undan. Jag skulle sitta kvar och ta striden! Haft samma problem och det försvann när jag slutade dalta och bara bestämde mig att nu "f-n ska du fram"… sedan försvann problemet. De är så förbaskat smarta.
#2 ja dom är ju så otroligt smarta ! Ska prova i så fall att sitta kvar, men är då lite rädd att hon ska stegra sig, men jag ska prova att vara lite mer jävlar annama i mig så hon fattar att jag bestämmer, kanske är jag som är lite för mesig på att säga ifrån haha ;)