Varför "tuggar" han?
Idag red jag min häst i en kapson för tredje- fjärde gången. Såfort han fick kapsonen på sig (utan att jag knäppt remmarna) så började han tugga och leka med tungan. Jag spänner den alltid löst så han ska kunna röra på käkarna. Han gick och tuggade och lekte på det viset hela ridpasset. Det är inte som han är uttråkad, han var väldigt koncentrerad och lyssnade bra. När han har bett så tuggar han mycket på det också. Men varför tuggar han och håller på i en kapson? Här är några bilder på när han gör det.
Ingen som vet vad det kan bero på? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han gör det också i slutet av denna videon
Kanske ett slags tics? Något han gör när han vet att det är dags att jobba? Jag bara gissar men visar han inga tecken på obehag så är det nog inget att bry sig om :)
Tuggande och att de slickar sig om munnen brukar vara ett tecken på underkastelse. Kanske han förknippar träns och huvudlag med jobb och då sätter han igång att visa att han vill lyssna och jobba. Det brukar i alla fall vara ngt positivt och att hästen känner sig avslappnad och väl till mods.
Vad kul att höra! :) han verkar ju inte missnöjd på något sätt när han gör så, och det kan inte vara något munproblem eftersom han precis blivit kollad :)