Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 868 ggr
Shia1
1/15/20, 3:19 PM

mål 2020 med era ridtravare!

Snart en halv månad in på 2020!

vad är era mål med era ridtravare under detta år?

Annons:
Shia1
1/15/20, 3:37 PM
#1

Mina mål är många, men ska man sammanfatta dem alla är det

- Ha roligt, njuta när allt går bra. 

För, 2019 var inte min och min hästs bästa år. - men vi klarade det"

först 1-2 månader m krångel - löste sig med att v dumpade ridbanan ett bra tag och for endast ut och hade roligt i skogen. (roligt = galopp för han delXD inte mig emot då vi behövde öva på det) 

- vilket i sin tur ledde till dels vi började kunna rida i skogen mer ordentligt och inte bara stressa runt. - galoppen förbättrades! - vi fick tbx glädjen igen.

sen vart jag som jag blev och fick träningsförbud ett bra tag.

resulterade i 4-5 v vila för honom. (han kom ej m i loppet det var tänkt så fick en vila)

- och sedan 2-4 veckor för oss att hitta tillbaka igen. för jag kunde knappt rida, hade tappat mycket muskler.. kunde knappt rida lätt och var död efter 10 min skritt första gången+ osäker. 

men vi tog oss upp från botten! (okej, enligt min dressyrtränare var vi aldrig tillbaka till noll igen som jag ansåg, vilket jag nu efterhand kan inse hon hade rätt ändå)

sen flyttade han och de andra hästarna till våran gård. 

- nästa motgångXD. Han blev svår att rida, pigg, som han var början. Jag gav typ upp. men vår räddning blev- tro det elr ej- hoppningXD hopprädd ryttare oerfaren hopphäst… (travhäst) men anledningen var- tänkte han kunde få framåtbjudning + hjälp i galoppen. = blev lyckat och funkade. och han blev finare igen och rida. 

sommaren var fantastisk! vi red i solnedgången om nätterna, dansade fram ibland kändes det som.

sen börja vi hoppträna till hösten och utvecklades mycket och fort. Fick honom! så  blev hästägare. dock samma dag trampa han av sig skon å blev halt XP.

ngn v sen va vi på g igen. dock var han svår igen, och började krångla kring galoppfattning. men det gick an och sista hoppträningen hoppade vi ett GULT räcke på 80-90!!! (80 ena kanten 90 andra ish)

+kunde ta v galopp direkt. längtade t nästa dressyrträning, och sista passet hemma dansade han och tog båda galopperna lugnt och fint! men sen kom halkan å han sprang runt och halkade och vrickade sig på ngt sätt eller så. 

Tjock, och halt halt halt… Den natten ägnades å kyla ben å gå gå gå. svullnaden gick ned och för varje dag blev det bättre. blev haltfri, och bättre i benet. valde dock, att iochmed halka + träningen på sistone han skulle få villo/skrittperiod. 

dels fysiskt men även mentalt+ underlag. 

Men, sen 2-3 v tbx har vi börjat trava och for t ridhuset förra helgen och red lite dressyr för första gången sen mitten av nov XD

inte samma känsla som då, men han hade ändå finare steg i traven om jag får säga så- lite mer studs. dock spänd, lite stel å kantig. både han å jag XD

bara underlaget blir bra(is överallt) så ska vi sätta igång ordentligt igen och dressyrträning drar igång om 2-3 veckor!

Mål för iår är att vi ska sätta galoppfattningarna och få en mer samlad galopp. så vi kan komma ut på dressyrbanorna sen, (han har väldigt fin trav, inte travhästtrav som början, utan rör sig nästan som en ridhäst!,)

Vi skippar hopp nu i vår(om än han fick mig att tycka om hoppning XD), men tänker vi ska jobba en del m markarbete- cavaletti, galoppbommar,småskutt osv. 

en dröm hade vara att få över 70% i LC:1 och starta Lb1 m över 60%!!! 

(målet är först å främst LC:1 över 60%)

vill även rida barbacka i sommar på honom, bada, rida långritt osv. 

sedan så har även 2åringarna blivit 3 och de två på gården ska börjas rida in sen till sommaren. Älskar spec varmblodstoet- hennes trav !! studsar fram i hagen m väldigt mkt svävande emellan!

sen är det även en på 5 och 6 som skulle behövas ridas in sen förhoppningsvis!

blir till sommaren det med tror jag.

Upp till toppen
Annons: