Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 771 ggr
Maboo
12/25/19, 10:04 PM

Går det att skola om en 17 åring till ridhäst?

Min granne äger 2 ridtravare. tror de är 17 och 19 år gamla. väldigt snälla och hoppat av travet för ett par år sedan.  Jag leker lite med tanken om att de ska bli ridhästar och tror att det skulle bli lite komplicerat men har någon av er gjort det är frågan?

Har någon skolat om en 17/19 åring till ridhäst? :)

Annons:
Shia1
12/27/19, 1:21 PM
#1

Inte skola om ngn travhäst, (då de tränas ridning dressyr osv som variation😅 så ja) Men ridit in flertalet å utbildat en bit. De jag ridit in osv ha vart mellan 3-5åt, har ingen större erfarenhet av äldre😂 Men min tanke är att de borde gå? Hur tränas de i dagsläget? Det jag tänk kan vara svårt är ev galoppen m deras ålder, samt beroende om de hsft skador osv. Hur dem är byggda utgör också stor del av hur bra förutsättningar de har för att bli bra ridhästar. Min ser ex ut som dressyr häst i kroppsformen😂 därav gick det inte så bra å trava fort på bana.. Lm än de gick springa länge. (sen förvisso krångel osv som liten å kom upp som problemhäst i första hand(inte som min) Han tog det 1.5 år innan han var mogen att börja ta in galopp, och först nu efter 3 år galoppen är bra som på en ridhäst. Han har däremot väldigt bra trav, och inte typiska travhäst steget. Första travhäst en jag red, hade mer trav klamp steget, om ön han hade mer muskler osv p kommit längre så i utbildningen, var hans kroppsform å steg lite mer annars. En annan börja jag rida in som 3 åring, och red tills han såldes som femåring. (eller ja, rida in, första året red jag han ksk 2-3 ggr tot😂 är extremt långsam m att ta tag i ngt ordentligt) Han var speciell. Hängde lite u släkten. Springa kunde han, och kunde va superfin å vinna lätt-eller tvärvände när som när man körde, krångla osv. Därav reds han endast mellan loppen sista halvåret. Han gick gsk snabbt att lära galopp-för jobbade han mkt med galoppintervaller k backe. Han var superfin, mjuk, mer hopphäst modell. Meeen…okomplicerat var det inte. Vete tusan hur många svordomar över den hästen… Hur många gånger man gett upp efter två h hoppade i diken å antal gånger på bakben å va tusan allt han höll på med när som helst.. Men blev väldigt fin mot slutet. En, som jag red in för försäljning som ridhäst kallblod sto fem år. Klokaste jag suttit på😍 red henne bara 7 ggr innan hon blev såld, men på de gångerna från första gången jag satt upp t sista gången tog vi galopp i båda varven. Riktigt klok, och mjuk å lugn direkt. Men stallplatsbrist så antingen hon eller min häst som var tvungen åka(min häst vsr då min passhäst) annars hade jag gärna fortsatt m henne! Det som jg tror är viktigast, är att träna allsidigt, va bra utrustning, och kolla igenom m jämna mellanrum, massage, osv. Spec hålla koll på sadel för mkt muskler byggs och då behövs sadeln anpassas osv. Även tänka på att travhästar ofta har bra kondition osv, men att ej jobba för länge då det mesta är träning för hjärnan. Ta gärna hjälp av ngn tränare! (utan min dressyr tränare vete tusan vart jag skulle vart då m min häst… Månen ksk?)

Upp till toppen
Annons: