Annons:
Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2578 ggr
Jnson
2019-09-22 17:31

Han vägrar galopp

Hej. Min travare har hos en tidigare ägare lärt sig galopp men sen galopperades han inte på över 2år. Nu var tanken att jag skulle träna upp galoppen igen men det känns helt hopplöst. Han förstår fattningen men börjar bocka något helt makalöst. Det är totalt omöjligt att sitta kvar på hästen. Hur ska jag gå tillväga? Att fatta i hörn, vända fort och fatta, fatta i uppförsbacke eller med hjälp av hinder fungerar ej.

Annons:
Sarah
2019-09-22 17:55
#1

Kolla ryggen och sadeln. Även om de har svårare för galopp generellt, så brukar hästar protestera på det sättet om det gör ont i ryggen.

Jnson
2019-09-22 18:05
#2

#1 Ryggen är kollad och han har sen 2 månader tillbaka haft en ny utprovad sadel. Glömde skriva det

Sarah
2019-09-22 19:14
#3

Jag tror ändå att han har ont, eller inte orkar. Kan även vara bäckenet eller ngt annat. Det är jobbigt att fatta galopp men hästar är inte dumma. De gör så gott de kan och protesterar när det är obehagligt. Det är en tydlig protest, så stärk hästen från marken och se till att du är 100% att jag inte har ont.

Lona
2019-09-22 20:51
#4

Instämmer med Sarah. På vilket sätt är ryggen kollad? Av veterinär? Röntgen? Av någon form av equiterapeut? Hela ryggen eller bara vissa delar? Hur är det med ben och hovar? Hur reagerar han om du longerar/tömkör och du ber om galopp? Har ni en paddock/manege eller liknande typ av inhägnad där du kan låta honom springa fritt i olika gångarter och se om han galopperar spontant eller kanske inte vill alls? OM han galopperar lös, hur balanserar han upp sig? Går han likadant i båda varven? Massa frågor från mig, men det är lättare att ringa in vad som kan vara fel om man vet lite mer. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jnson
2019-09-23 18:20
#5

#4 kollad av equiterapeut, hela ryggen! Även kollad av veterinär hos förra ägaren, har ju inte haft honom jättelänge. Där även hovar och ben som du skrev. Inget anmärksvärt. Han bockar likadant från marken. Både i hagen, löst på banan och vid longering. efter att han har ”bockat färdigt” så galopperar han fint, kanske inte den mest balanserade galoppen. Har problem med takten vilket väl i och för sig är vanligt hos travare. Uppsatt så sitter jag dock inte kvar tills han har bockat klart haha…trots god balans. Båda varven lika från marken. Har faktiskt lyckats galoppera i skogen utan att han bockat men då har jag inte bett om galopp utan då har han börjat galoppera på eget initiativ. Trevlig galopp.

Upp till toppen
Annons: