Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 5667 ggr
Wertym
6/19/19, 6:37 PM

Fördomar om ridtravare

Skaffade mig för ett år sen min stjärna, en 7 årig travare som jag föll pladask för. Under detta året har jag stött på så mycket tråkiga kommentarer, när dom frågar vad jag har för häst - en ridtravare, jaha och sedan tystnad, (Och folk diskuterar rasism bland människor). Andra kommentarer som- hade jag inte haft tävlingsambitioner hade jag också skaffat mig en travare. Eller - rädda du henne från slakt eller? Ställer vi dom frågorna till någon med ett halvblod eller kommenterar? Jag har varken fått honom gratis, utan till och med betalat lite över pris för vad andra travare säljs för, för att jag fastande för henne och kunde inte sluta tänka på denna fina häst. Jag har tagit upp ridningen efter uppehåll, och ja det är kämpigt i mellan åt när man inte förstår varandra- men så är det ju med varje häst som inte är utbildad (Och jag själv som är grön). I veckan ringde jag för att boka en tid hos en sadelprovare då jag vill ha en som sitter perfekt på henne. När hon frågade vad jag hade för häst började hon skratta och sa- ja då är det ingen 40-tusen sadel du söker. Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg, vill bara skriva av mig eller höra era erfarenheter.

Annons:
Zondell
9/16/19, 7:36 PM
#1

Trist med fördomar eller ovälkomna åsikter. Som instruktör tar jag emot alla ekipage som vill utvecklas. Jag har allt från ädla ponnyer till välstammade halvblod, fjordingar, nordsvenskar och flera ridtravare. Det är viktigare för mig att ryttaren har tålamod, är lyhörd och sköter om sin häst än att hästen är en viss ras.

Shia1
11/12/19, 9:39 PM
#2

oj, faktiskt, ska vara ärlig. Aldrig hört en enda negativ fördom mot mig/min travhäst. 

snarare är det flera som berömmer hur fin han är, hur mkt vi utvecklas tillsammans, att de önskar deras RIDhäst kunde vart sådär fin i traven osv. 

flera osäkra som praoat som fått rida honom, de har varit lyriska och sagt efteråt att de för första gången ej är osäker eller känner sig rädd när de red honom. Att de önskade att någon på ridskolan var såhär lydig och fin att rida. att de kunde be om en sak och lita på att ha lyssnade. 

däremot tar det ju längre tid m travhäst att utbilda till ridhäst-varav många inte har den tiden. men kan oberäkneliga gånger vara GLAD att jag har just travhäst när kompisar osv ridhästar vart tokiga osv. XD 

tror dock ridvärlden har lika mkt fördomar mot travhäst å trav värld som travmänniskor har för ridmänniskor/ridhästar XD

davidia
1/29/20, 3:46 PM
#3

#0 När jag hade travare så märkte jag också av det där. Väldigt tråkigt faktiskt!

Upp till toppen
Annons: