Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 935 ggr
Travis D
2018-05-02 09:16

Väcka gamla minnen?

Hej!
Nysve min f.d travare (Nordsvensk) hade en dålig tid på travet  och ingen bra tränare. Men han är ju inkörd (såklart) och undrar om det är någon idé att testa sätta vagn och köra lite? Tänker att han kanske kommer sticka och att man kanske väcker upp gamla minnen som inte ska väckas liksom? Är ju rädd att han ska "skadas" Psykiskt om man väcker dom minnena och att man kanske ska undvika körning för att undvika dom minnena?

Vad tycker ni? Kör ni någonsin era travare? Blir dom heta / Pigga? Är kanske lite hönsmamma nu och vaktar lite mycket runt honom men vill ju inte göra något farligt

Annons:
Gronstedt
2018-05-02 09:25
#1

Sätt aldrig en häst du inte kört förut framför vagn hej och hå, även om den enligt utsago är inkörd! Det kan bokstavligt talat vara livsfarligt.

Börja om från allra första början med inkörningen att prova seldon, tömköra, låta medhjälpare dra linor och skaklar bredvid, dra lätt släpa och så vidare. Om allt sådant fungerar bra kommer det att gå fort fram och man man kan kanske prova med vagnen inom några veckor eller månader. Är man själv inte van kusk bör man se till att ha någon som är van med sig vid alla steg.

En travare som gått på trav behöver också lära om för att bli en "vanlig" draghäst och inte bara tänka på fart när den är framför vagn eller arbetsredskap. Även det är ett skäl att skynda mycket långsamt.

På FB finns en grupp som heter Körfolk, där finns många kloka körmänniskor som gärna ger råd!

Travis D
2018-05-02 09:28
#2

#1 Okej, tack för råden 😃

Lona
2018-05-02 10:04
#3

Tänk dessutom på att använda hjälm!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-02 10:17
#4

#3 Japp hjälm har jag alltid även bara på promenad (dock inte inne i box om jag inte känner att dom är stressade)

Upp till toppen
Annons: