Annons:
Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2466 ggr
shia
2018-03-27 08:37

Är det så här lätt att lära travaren galopp XD?

Hej, asså är det verkligen så här lätt att lära en travare galoppskänkel? isf är jag i chock över att det var så enkelt XD 

började rida in min passhäst för drygt 1 1/2 år. förra vintern började vi trava,  han förstod inte skänkel alls, var stark i munnen och ryckte upp och ned med huvudet heeela tiden. När jag började trava tog det halva ridplanslångsidan å få han i trav och det dubbla å sakta av, och då var det väääldigt fort. Kämpade med traven hela den våren, å skritten, försökte allt för att få honom slappna av. Och det var långsamt bättre och bättre, under sommaren red jag och körde honom varje dag och han började bli finare och finare, och slutade ruska med huvudet i skritten och gå i form där, började då försöka överföra formen till traven och slutet på sommaren tog han skänklarna, var jättefin och mjuk i munnen, stannade nästan direkt man bad honom,  och började gå i form i traven och slutade ruska på huvudet. Hela hösten övade vi på att få honom orka bära sig i form längre stunder och lyssna. och nu var mitt nästa mål med honom galopp då jag tyck han lyssna bra. (behöver bara tänka så ökar han/börjar trava och kommer fram i bra form i lugn och fin trav. och sedan bara tänka lite tillbaka och så saktar han av, och behöver knappt ta honom i mun, han är väldigt mjuk och känslig i mun. Rider på dressyrträningar en gång i veckan, och målet är galopp men inte vågat pröva än då jag varit rädd att göra fel, men för tre veckor sedan tog jag mod å prövade ge galoppskänkel i trav i skogen, och han fattade galopp! och var inte sån här travhäst galopp utan tänk mer ridhästgalopp hos en unghäst. 

prövade i skog två ggr och i sön prövade jag fatta galopp på ridbanan först i höger varv, först förstod han inte utan travade iväg en liten bit, så tog upp, red på volt och försökte igen ut från volten och då gick det! galopperade ett varv på ridbanan och sedan in på volt 2-3 varv och sakta av. Hade kunnat nöjt mig där, men vill samtidigt galoppera i båda varven för å få han liksidig, så prövade även i vänster varv och det gick också! å rätt galopp dessutom i båda varven! haha, begriper inte att jag inte prövat tidigare, jag menar om det var så enkelt. Eller var det kanske enkelt för han var bra förberedd?  fast det är klart, han har också väldigt lätt för att lära sig, samt vill verkligen lära sig och göra rätt, så det har väl också med det att göra. haha kan nämna att efter galoppen i söndags, galopperar han i hagen och tyck det är skitkul XD 

nu återstår "bara" att stärka honom i galoppen, förstå fattningen och fatta direkt, och sedan böjning och form osv. Så om allt går som jag hoppas så startar vi dressyr till sommaren! (haha, då får han dra upp stallets segerprocent, och bli segerikast i stallet XD(han är väl den som vinner minst travlopp, fast han blev faktiskt trea en gång i höstas XD)

Annons:
Gronstedt
2018-03-27 08:41
#1

Med bra förberedelser är själva fattningen ingen konst. Du har ju förberett för ögonblicket i flera månader! Mycket bra genomtänkt och genomfört! Tänk om alla ryttare gav sina hästar så bra förutsättningar att göra rätt, innan de började leta fel …

shia
2018-03-27 10:42
#2

#1 tack. 😃

Just därför jag väntat är för att jag inte velat han ska dra iväg eller så, en annan travare jag var medryttare på (i drygt 2 år, tom i julas då jag slutade då jag bara hade tid för att vara i ett av stallen) och när han börja lära sig galopp, så travade dem full fart genom kurva å gav fattning och han galopperade då iväg som en tok, och tog 2 må(å han reds varje dag, min passis rids skolveckor 1-2 ggr/veckan(om inte ngn praktikant är i stallet, då agerar han ridskolehäst) 

innan han kunde fatta galopp på ridbanan, å då var det full galopp. 

så kände att jag inte vill göra riktigt så med min passhäst, utan mer ha lugn direkt och jobba därifrån. så tänkte då att när han kan gå i form i skritt å trav, lyssna typ på "tanke"  och ja, vara avslappnad.  och att vi båda skulle känna oss trygga för att gå vidare, och kändes som varför ska jag fatta galopp, om jag inte riktigt känn mig säker för det än på honom och överföra osäkerheten till honom :)

varit som halvrädd hela tiden att gå för fort fram, men då min ridlärare på dressyrträningarna sa hon skulle börja fundera på vart vi skulle vara å pröva galopp, att det oftast är lättare första gången utomhus i typ skog osv, så kändes det tryggt att pröva :) 

sen lektionen efter första galoppen var han magiskt fin(gången innan var katastrof, vi hade ingen bra dag då) och harmonisk (sagt innan att jag prövat galopp under helgen) så hon skratta å frågade vad jag hade gjort med honom, om det var galoppen eller vad :) och fick "tillåtelse" att fortsätta öva hemma :) 

så, nästa mål är galopp i ridhus för henne, haha, undra hur det kmr gå XD ganska roligt är att ridläraren har jag haft sedan jag började på ridskolan till och från sen jag var 6 år XD(15 nu) så förstå hon har sett från första gången jag satt på en häst, till att jag utbildar min passhäst XD

shia
2018-03-28 08:04
#3

Min kompis vart chockad när jag berättade och visade henne filmen! å frågade hur sjutton jag gjort, att det tog hennes kompis 1/2 år å lära sin ridtravare  galopp(asså från första galoppsteget tills den kunde fattningen på ridbanan som min passhäst såg ut)

Haha känns rätt så bra nu :) ser fram emot påsklovet! då kan jag rida honom varje dag :) något tips på om jag ska öva galopp lite varje dag eller ta vila? hans höjdpunkt just nu på ridpassen är galoppen, man riktigt känner hur han ber att få galoppera.

Rafflan
2018-04-02 02:41
#4

Beror helt på hästen.
Red ett nyligen inridet varmblod som bara gått trav, var 3:dje gången någon satt på hennes rygg, vi skulle ut och rida med min kompis och när kompisens häst tog galopp byte min travare själv gångart och galopperade fint i långsam samlad galopp. 
En annan travare som vart ridhäst hela livet tog hellre galopp före trav.
En till travare hade jätte svårt med galoppen, det gick bra att galoppera under longering/tomkörning, men med ryttare vart det jätte svårt med fattningen och hålla ihop galoppen.

Så det känns som det är extremt stor skillnad emellan travare och travare hur lätt dem har för galoppen, men grunden är alltid muskler, bygga upp muskler på ett korrekt sätt så man ger hästen en shysst chans och förutsättning för att klara det vi ber dem om :)

shia
2018-05-06 15:53
#5

Oj, hade inte galopperat sen jag skrev sist, varit dåligt underlag, (vilket blev 40 min framfelsvändningar "typ"(gjorde lite annat men ja) en gång haha, efter det satt dem iaf) han har tävlat varit väldigt pigg. Men idag så pröva jag igen helt enkelt(han var pigg å vilat några dagar) å. Gick bra!! Fatta galopp i hörnet å försökte sakta av innan kortsidan/halva kortsidan. Tog ny galoppfattning sen i samma varv då de gick super å avsluta med en i nästa varv, haha då tyckte han det var huur kul som helst. Sen fick han leka ridskolehäst 40 min :) å skötte sig super. Målet är nu galopp innan sista juni på volt lugnt då det är dressyrtävling i närheten då :) då nästa tävling sen är i augusti/september och vet bara han kommer stå "säkert" i stallet tills oktober då 1 åringarna tas in. Å vill gärna hinna tävla med honom, dels för att jag isf då har ridit in, tränat, utbildat å tävlat honom(aldfig tävlat på "riktig" ridtävling utan endast ridakolerävlingar å pay and ride/jumps) samt kanske han hamnar hos någon duktig som vill utbilda honom vidare å tävla i högre klasser.men hoppas mest av allt han ska bli min en dag <3

Travis D
2018-05-08 16:24
#6

#5 Är han en islandshäst?

Annons:
shia
2018-05-08 18:46
#7

Travhäst :) inom travet kallar man sina sköthästar för passhästar, å passis :)

Travis D
2018-05-08 22:12
#8

#7 oki

Upp till toppen
Annons: