Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 10373 ggr
PiaEL
2017-10-14 10:22

Från tävlingstravare till ridhäst.. tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade tävla i våras pga ont i leder efter år av tävlande. Nu ska vi lära om honom till ridhäst. Han är jätte snäll, men har mycket energi i sig. Jag har inte ridit länge alls. Red lite som barn och började på ridskola för 1 år sedan men har blivit helt frälst. Min dotter har ridit ett par år, men då främst på en envis lite shettis och därefter ponny. Så det här blir en utmaning! Tyvärr åkte min dotter av hästen i veckan och bröt armen och då fick vi verkligen oss en tankeställare, att vi måste lära om och lära rätt. Både häst och oss som ryttare. Har ni några tips? Har läst att man i början mest bara ska träna skritt, halt och halvhalter från marken och lära honom att vara lugn och trygg i det. Innan man travar och därefter galopperar. Eftersom det är vad han gillar. Han har blivit riden av förra ägaren och kan galoppera. Åsikter och tips? Ang bomull! I lopp har han alltid haft bomull som sedan ryckts på upploppet. Det märks att han inte gillar att få bomull i öronen, men är känslig för ljud. Hur tycker ni man ska göra. Ska vi strunta i bomull och envist miljöträna honom att lära sig att ljud inte är farligt. Eller ska vi fortsätta med bomull? Ska vi stoppa i bomull då vi ska sitta upp och låta bli det då vi övar från marken? Vad tycker ni? Han har en huva (inte fodrad) som vi haft på då det blåser och det verkar funka rätt så bra. Men då har vi inte heller råkat ut för hastiga ljud. Nu har dessutom älgjakten börjat och risken för knallar finns.. känner mig kluven till bomull eller ej. Har också hört att man ej ska ge godis/morot eller dyl som belöning, speciellt inte till en ranghög häst. Utan enbart belöning i form av ord och beröring. Syftet skulle vara att om jag ger "av min mat" så visar jag för hästen att jag är lägre i rang. Vad tänker ni om det? Långt inlägg men många frågor och funderingar bubblar i huvudet nu.

Annons:
Tusen
2017-10-14 10:48
#1

Vi har jobbat väldigt mycket med både travare (som tävlar) och travare som slutat tävla. Man kan faktiskt jobba med dem på samma sätt om man vill. Många gånger är ren dressyrträning lika bra för den tävlande hästen som för den som omskolas. En tävlande travare kan läras att ta i på banan men hålla sig lugn på hemmaplan. Men nu släpper vi den tävlande travaren och diskuterar den som slutat tävla.

Så här har vi gjort om hästen skall omskolas.

Vi tränar, precis som du skriver, mycket start och stopp från marken. Vi går promenader och stannar med jämna mellanrum. Hästen skall lära sig att man ska kunna ha den framför sig, bredvid och även bakom sig utan att den drar iväg åt något håll.  Det jobbar vi med i resten av hästens liv.

När man sedan rider gör man det i lugn skritt. Så fort hästen ökar (antingen steglängd eller hastighet) så gör vi halt. Hästen blir ofta frustrerad i början men om man är konsekvent och alltid gör så, så kommer hästen till slut att förstå att den inte får öka utan att du har bett den om det. I början får halterna kanske vara väldigt korta men det ska ändå vara en halt.
När hästen skrittar lugnt kan man gå över till trav och samma sak gäller där. Ökar hästen utan att du bett om det så saktar man av till skritt och ev. gör halt. Viktigt är att man inte ökar hastigheten förrän den lugna hastigheten verkligen sitter. När trav och skritt i lugnt tempo sitter ordentligt så kan man börja galoppera och då brukar det inte vara något problem med tempot. MEN: Det kan ta TID. Och låt det ta tid. Det kommer ni att få igen i framtiden. Räkna med ett år. Vi skrittar oftast i 3 - 6 månader innan vi provar med trav.

Gällande bomull i öronen så är det enklare om du testar med  fodrad mössa ( alt. gummitutor i luvan) istället eller ev. byter ut bomullen mot skumgummi kan vara en idé. Det blir lite enklare. Men VIKTIGT: Klipp hästen inuti öronen om du stoppar något i öronen. Det är oftast därför de inte gillar att man stoppar något i öronen. Man drar i de små öronhåren då man stoppar i bomullen annars, och det kan man ju förstå att det inte är så uppskattat av hästen.
Annars är det jättebra om du kan träna hästen utan något i öronen  men träna bara en sak i taget. Dövningen kan du ju ta bort då hästen går att rida lugnt i alla tempon och den är trygg från marken.

shia
2017-11-07 08:13
#2

Håller kanske inte med ovan riktigt. Jag har ridit på ridskola i 8 år, kört ponnytrav från jag var 6-12. När jag var 12 år gick jag från att köra shettis(var för lång för att rida) till att börja i travstall med min syster på 3 år äldre. Jag fick rida några hästsr först innan jag fick min passhäst. Red först ett kallblod som stack till stallet och jag grät å var rädd så då fick jag rida en äldre istället, 6 årig valack varmblod. Han var riden lite då men inte så mkt. Red honom en gång i veckan(när vi tog hand om stallet själva) i skogen och i skritt å trav. Travhäst skritt å trav då. Då var det mest skogsridning, men avslutade jämt med dressyr där jag även börja kunna rida han i form. Han var rätt så pigg så hade rätt så svårt då jag inte var så van än(då jag endast ridit på shetttis barbacka i skogen å på ridskola på deras lugna hästar) men lärde mig mer eftersom atr travare är extremt känsliga i mun och blir du hård blir hästen hård. Osv. Ref honom till sommaren då han flyttade närmare hon som ägde han och fixk börja rida honom där, (gan var tävlingshäst när jag började rida men nu skulle han bli ridhäst pga fått kännibgar i leder igen) å nu (2 år senare från när jag börja rida honom) ridee jag fortfarande honom med bomull. (slutat med tyghuva nyligen, ibörjan ref jag på gummi huva å bomull) nu tar han galoppfattnungarna fint(börja lära han galopp i somras) hoppade i lö i ridhus. Han går i form i alla gångarter och är väldigt välriden. Förra hösten kom en 4 årig valack till oss i stallet som jag fick rida in och utbilda(började även parallet rida in 3 åringen men den gicj på halvfart då jag dels hade 4 åringen å sen var 3 åringen en sån som gärna stod på bakbenen) ibörjarna var han väldigt het, ruska med huvudet hela tiden och jag lärde mig eftersom hur jag skulle utbilda honom för att få honom som jsg ville. Började rida med martingal då han hade springrem i tränibg.(å köra var han då helt galen. Ludde å dem hade helt förstört honom i psyket så ja) och lärde mig attt om jag hela tiden har jämt stöd i inte glappar eller tar mkt så ruskar han ej med huvudet. I skritten började han sluta med det då jag började ridpassen med att ge helt långa tyglar så han ruska av sig. Å sen tog dem. Traven tog längre tid, men vi fick en ridbana på travbanan å iblrjan tog det en halv långsida att få honom i trav å då travhäst trav men efterhand vart den lugnare i takt med han minskade ruska med huvudet. Likadant i skogen tog han skänkeln direkt och kom fram i bra ridhäst trav. Å jättekänslig. I somras red jag han varannan/varje dag å körde varannan dag(körde ibland på morgon å red på eftermiddag,) bruka rida honom 1-2 Tim då han aldrig blir trött och aldrig less heller. Var en gång han vilat i 1 v å jag red honom då han drog till och bocka å ståhej men vart då ganska arg och besviken och ledsen på honom, å jag vet inte vad som hände, om han förstod att jag var missnöjd (han vill alltid vara alla till lags) eller vad så dagen efter. Å efter det också så sluta han ruska på huvudet. Vart helt i chock. Började känna att han snart skulle kunna börja ridas i form, å så en söndag när jag red in på ridbanan gick han i korrekt form. Trampa under sig och var helt magiskt. Började även sen framöver kunna rida honom i form i trav också. Nu 1 år efter han kom. Så går han i form i skritt å trav överallt, tävling eller ej så blir han lugn när man rider honom. Han kan skånkelvikningar, öppna å sluta(i skritt å trav) trava över bommar osv. Och man blir så lugn mär man rider honom då han är trygg. Även när man kör(gick fråb att inte kört på 2 år å då shettis till att kunna köra honom. Det säger hur fin han blivit då att köra) Även ridit in den där nu fyraåringen mer och nu står hanbinte lika mkt på bakbenen. utbildar honom på ungefär samma vis som 4(nu 5 åringen) lär han skänkel å förhållning osv å han har jättefin trav att sitta ned i! Ibörjan var även han å ruska med huvut men slutat nu å jag tror han snart börjar kunna arbeta i form. Börjat nu rida in en nu treårigt kallblodssto å hon är ungefär likadan som de ovan, hon ruska på huvudet nu när jag börja rida in henne.. Mina tips till dig, är att träna den varje dag, då en häst som såldes från stallet som ridhäst som var världens lugnaste, endast motionerade 1 mil/dag när den reds/kördes å vart då galen då den gått 4 mil dag å började då konstra osv. När ni rider den rid med bommull och gummihuva, klipp den abslolut INTE i öronen då bommullen då kan åka in för långt å bli obehagliga ayt ta ut. Klipp däremot gärna lite av det yttersta om det fastnar bommullm. Rid även med huva, sen eftersom kan du övergå till mindre å mindre bommull. Öva mkt i skritt, skritt 5 steg halt skritt 5 steg halt osv. Sen börja lägga in trav, först att ni ska få fram den lätt i trav å sen kunna avbryta till skritt osv å sen skritt 5 steg halt skritt 5 steg trav 10 steg skritt 5 steg halt osv. Efter han kan du börja ta skritt 5 steg halt trav 5 steg halt skritt 5 steg halr osv. Å sen när ni får skritt å traven att funka ta in galopp. Öva då galoppfattnkngar då de stärker väldigt mkt. Å absolut, glöm inte att ha roligt, finns enligt mig få ridhästar som är samma nivå att rida som travhäst.

Tusen
2017-11-08 13:15
#3

Nej. Bomullen kan inte alls åka in i öronen om man klipper håret i öronen. Däremot slipper hästen obehaget att det drar i hårstråna när bomullen trycks in. :)

Tusen
2017-11-08 13:15
#4

Nej. Bomullen kan inte alls åka in i öronen om man klipper håret i öronen. Däremot slipper hästen obehaget att det drar i hårstråna när bomullen trycks in. :)

shia
2017-11-08 21:14
#5

Om man har helt klippt(menar givetvis inte att hästens öron ska stå utz utan mer lagomt, inte ipricip rakat men inga stora tufsar då det då fastnar) så kan de skapa obehag på vissa hästar då bomullen kommer längre in.

shia
2017-11-08 21:15
#6

(just a fun thing, allt man stoppar i hästens öron åker in i öran:D stoppar jag in öronproppar på mig själv har jag ju hett in det i örat😂 haha men förstår vad du menar)

Annons:
Upp till toppen
Annons: