Annons:
Etikett09-hantering
Läst 3149 ggr
enB
12/20/16, 2:00 PM

Djupa böjsenan förstärkningsband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag funderar på att skaffa en, halvt inskolad ridtravare. Han har för nästan 1,5 år sedan fått en senskada pga ett trauma. Han har inte blivit särskilt mycket riden sedan dess, utan har mest bara gått i hage. Då han blivit riden  har han inte visat tecken på smärta eller ömhet i benet efteråt. Det är endast svullnad som visas, vilket alltid finns där. Det uppkommer alltså inte av ridningen. Jag tror att han kommer ha en kronisk svullnad pga skadan. 
Jag är van vid hästar, så jag är ingen nybörjare som ska ha första hästen. Jag är bara lite oinsatt med just denna typen av skada.  Senskador är ju väldigt sega skador, inget man kan stressa iväg, och det har jag koll på.
Den bilden jag fått är att denna typen av skada är lättare att ha att göra med än en gaffelbandsskada. 

Kan ni berätta mer om denna typen av skada. 🙂
Vad tror ni? Kommer han kunna bli duglig för tex lätta dressyrarbeten framöver? Hur har det gått för er med skador på djupa böjsenan och förstärkningsband? Och hur har ni gått till väga?

Annons:
Annette
12/20/16, 2:08 PM
#1

Prognosen står i journalen. Det är tveksamt om han kommer hålla för annat än promenadridning/sällskap.

enB
12/20/16, 2:18 PM
#2

#1  Ja det som står där har jag också förstått. Det står dock att det är avvaktande, det betyder nog snarare att de inte är helt säkra på om det kommer hålla.
Min fråga är snarare om det finns möjlighet, vad andra upplevt med sina hästar och hur andra gått till väga med sina hästar. 
Själv tycker jag att det inte verkar helt omöjligt att komma igång med honom enligt journal, men jag kanske då är helt ute och cyklar?

Annette
12/20/16, 2:35 PM
#3

Jag tolkar avvaktande som tvivlande. Hästen är ju snart 17 år och det förbättrar nog tyvärr inte prognosen. 

Nöjer du dig med en promenadhäst så kanske det kan gå. Vill du ha något mer skall du nog satsa på en annan häst.

enB
12/20/16, 2:42 PM
#4

#3 så det klassas som en sån allvarlig skada? Så tråkigt. Jag som fått höra att detta inte är lika allvarligt som en gaffelbandsskada. Där blir inte hästarna nollade direkt som "odugliga". Förstår att åldern också lägger till lite extra förhinder. Så det är alltså sällan dom klarar sig till lättare ridning?

enB
12/20/16, 2:46 PM
#5

Förlåt att jag ställer mycket frågor. Men vill verkligen veta mer om skadan och veta om du är helt onödigt att satsa på den här hästen. Jag är ingen tävlingsryttare så någon väldigt avancerad ridning är jag som sagt inte ute efter.

Annette
12/20/16, 2:50 PM
#6

Skadan i sig kan väl vara olika beroende på individ. Jag läser bara vad som står i journalen och där står det att han kan fungera bra som sällskap/promenadhäst. OBS att det står kan, de vågar alltså inte ens garantera detta. 

Det bästa är att du pratar med veterinären som skrivit journalen 🙂

Annons:
enB
12/20/16, 2:52 PM
#7

Jaa fast som sagt så är han riden redan ett fåtal gånger. Så rida lite kan jag redan garantera att han kan. Jag ska kolla upp han igen när jag får honom till stallet. Nu ville jag höra andra kunskap om skadan 🙂

Annette
12/20/16, 2:53 PM
#8

#5. Det är bra att du tar reda på saker före köp 🙂. En billig häst kan tyvärr bli väldigt dyr i slutändan.

Annette
12/20/16, 2:55 PM
#9

#7. Fast om han bara är riden ett fåtal gånger på 1,5 år säger det tyvärr inget om hur han kommer hålla. För jag antar att du vill rida regelbundet om du köper honom?

enB
12/20/16, 2:57 PM
#10

Jag ska ha honom på foder ett tag framöver. Så jag har i och för sig en viss säkerhet på den fronten. Funkar det inte så kan jag lämna tillbaka honom.

Annette
12/20/16, 3:00 PM
#11

Det låter ju som en bra lösning 🙂

ewa64
12/22/16, 4:02 PM
#12

Hej. Om skadan är läkt helt. så skulle jag vara övertygad om att hästen håller som hobby häst. men absolut inte som travhäst.(den traven) , Jag har aldrig hört att en sådan skada har blivit dålig igen. Utan med rid muskler bör den hålla som vilken annan kuse som helst .

ewa64
12/22/16, 4:04 PM
#13

rådfråga en annan vet om hobby ridning på den. så vet du

Annons:
giffan
12/23/16, 9:59 AM
#14

Att det står så som det står är för att ingen vet om det håller eller ej. Allt beror på belastning och massa andra faktorer. Skulle veterinären skriva kommer hålla och den inte gör det, så kommer du känna dig lurad.

Ii de flesta fall håller en sådan häst ganska bra. Man kan vara rätt säker på att den inte får samma skada på samma ställe igen, däremot kan det uppkomma på annat ställe. Men den här hästen har tydligen fått sin skada av trauma, dvs olycka, och då skulle jag tippa att det håller bättre.

man får chansa helt enkelt, vara noga med hur man skor, rider osv.

Det som talar emot är att hästen är äldre (sämre att läka då) och att den inte har ridits något under tiden den läkt.

Fördelen är om den gått i hage och ej bara stått på box.

Finns massor med tävlande travare med liknande skador som håller, och lika många som inte håller. Men i de flesta fall håller de för lättare ridning.

Skritta på asfalt är bra för senor, och var noga med uppvärmning.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

enB
12/27/16, 1:26 PM
#15

#13 #14

Tack! det var nog lite det jag också kände, och misstänkte. Jag ville bara ha någon slags respons och veta att jag inte är helt ute och cyklar.

Han har stått i hage så inte bara stått på boxvila.

Upp till toppen
Annons: