Annons:
Etikett09-hantering
Läst 3149 ggr
enB
12/20/16, 2:00 PM

Djupa böjsenan förstärkningsband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag funderar på att skaffa en, halvt inskolad ridtravare. Han har för nästan 1,5 år sedan fått en senskada pga ett trauma. Han har inte blivit särskilt mycket riden sedan dess, utan har mest bara gått i hage. Då han blivit riden  har han inte visat tecken på smärta eller ömhet i benet efteråt. Det är endast svullnad som visas, vilket alltid finns där. Det uppkommer alltså inte av ridningen. Jag tror att han kommer ha en kronisk svullnad pga skadan. 
Jag är van vid hästar, så jag är ingen nybörjare som ska ha första hästen. Jag är bara lite oinsatt med just denna typen av skada.  Senskador är ju väldigt sega skador, inget man kan stressa iväg, och det har jag koll på.
Den bilden jag fått är att denna typen av skada är lättare att ha att göra med än en gaffelbandsskada. 

Kan ni berätta mer om denna typen av skada. 🙂
Vad tror ni? Kommer han kunna bli duglig för tex lätta dressyrarbeten framöver? Hur har det gått för er med skador på djupa böjsenan och förstärkningsband? Och hur har ni gått till väga?

Annons:
Annette
12/20/16, 2:08 PM
#1

Prognosen står i journalen. Det är tveksamt om han kommer hålla för annat än promenadridning/sällskap.

enB
12/20/16, 2:18 PM
#2

#1  Ja det som står där har jag också förstått. Det står dock att det är avvaktande, det betyder nog snarare att de inte är helt säkra på om det kommer hålla.
Min fråga är snarare om det finns möjlighet, vad andra upplevt med sina hästar och hur andra gått till väga med sina hästar. 
Själv tycker jag att det inte verkar helt omöjligt att komma igång med honom enligt journal, men jag kanske då är helt ute och cyklar?

Annette
12/20/16, 2:35 PM
#3

Jag tolkar avvaktande som tvivlande. Hästen är ju snart 17 år och det förbättrar nog tyvärr inte prognosen.