Annons:
Etikett04-foder
Läst 3917 ggr
L00ttz
2016-09-10 00:45

Foder fråga

Hej
Jag ska släppa min travare på 19 år på lösdrift nu den 17 september.
Har en liten fråga om hur ni gör med typ kraftfoder?
Han kommer väl gå iallafall minst 4 dagar i veckan, men vet inte om jag kommer vara ute dom andra tre dagarna,

Han kommer bli riden ganska normalt med alla gångarter och övrig träning,
så min fråga är? Hur gör ni som har era på lösdrift, ger ni dom kraftfoder när ni är där och rider eller hur gör ni? han kan ju inte bara gå på hösilage.
och vad ger ni till era äldre hästar så dom får i sig det dom behöver för både hull och muskeluppbyggnad?

kan det räcka med att jag ger honom kraftfoder efter ridning bara dom dagar jag är där?

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Annons:
L00ttz
2016-09-14 21:31
#1

Ingen som har något bra svar?

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

ähnchen
2016-11-02 19:23
#2

Jag ger mitt sto lite kraftfoder när jag är där och det räcker för att hålla henne i form. Hon får inga enorma mängder så att det inte blir så stora skillnader mellan de dagar jag är där och inte. Annars kan matsmältningsapparaten ta stryk. I övrigt är det silage som gäller. 

Men detta är otroligt individuellt! De flesta klarar sig faktiskt ganska bra med bara hö eller hösilage. Det man behöver hålla koll på är mineralerna och det varierar med halten i höet/silaget så en grovfoderanalys behövs. 

Det finns oberoende foderrådgivare (dvs. som inte arbetar för någon fodermedelproducent och främst vill sälja deras varumärke) som kan hjälpa dig räkna ut en foderstat om du är osäker. Behöver din häst mycket av någonting kan du kanske be någon annan att ge din häst de dagar du inte kan åka ut? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

grysan
2016-11-30 18:50
#3

Jag gav mitt sto kraftfoder de dagar jag var där. Ca 3-4dagar/v hon fick kraft goov samt luzern. Hon var svår född, men detta räckte för att hålla henne fin.

giffan
2017-02-02 20:36
#4

Hur har det gått??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: