Kategori 1

Träningsvecka - Fälttävlan

2009-08-10 01:17 #0 av: sthlmsjenna

Träningar och träningsveckor kan vara rätt svårt att lägga upp. Vad ska man tänka på? Vad är bra att öva på och varför? Hur får jag hästen att få en högre hållbarhet?

Att lägga upp en träningsvecka är dels för att få en högre hållbarhet och högre prestationer. Det är bra att lägga upp den vecka för vecka, så kan man variera schemat och tänka efter hur veckan som gick har varit.

Jag har lagt upp en artikel, 3 söndagar irad (idag är det sista söndagen) med 3 olika träningsveckor. En för dressyrhästen, en för hopphästen och en för fälttävlanshästen

Fälttävlan

Madeleine Filipiak & Pommaq

Madeleine Filipiak & Pommaq

Tidigare kallades terrängdelen för uthållighetsprov. Fälttävlanshästen måste kunna så mycket mer än bara hoppa ute i skogen. Den måste också kunna gå bra i både hoppning och dessyr. Ett krav är att hästen ska kunna ställa om mentalt från dressyr till hoppning och vice versa.

Den behöver en kvalificerad träning. Hästen måste kunna galoppera fort, och samtidigt ha koll på benen. Det är just därför uthålligheten spelar en sån stor roll!

Men modet då? En fälttävlanshäst behöver inte vara modig. Det är en myt. Den får naturligtvis inte vara jätte feg, och inte heller jätte modig så att den inte är försiktig. En häst som är mittimellan det: modig, men försiktig häst är något du bör ha när du rider fälttävlan.

FÄLTTÄVLANS TRÄNINGSVECKAN

Måndag: Börja med 30 min promenadridning i alla gångarter, lägg fokus på traven och rid en långsam galopp. Fortsätt med en halvtimmes markarbete- volter, skolor, samling, tempoväxlingar och även detta i alla gångarter. Lägg in lite galopparbete.

Tisdag: Markarbete i 30 min, som följs av hoppning.

Onsdag: Konditionsträning. Värm upp i trav i ca. 20 min, rid sedan intervall träning, gärna på en galopp/travbana. Annars i skogen med lite små uppförsbackar. Galoppera i en minut, skritta 2-3 minuter, och upprepa en-två gånger. Här ska du då komma upp i tävlingsfart (en puls på 180-220). Börja varje intervall lite långsammare och avsluta i tävlingsfart. Avskrittningen ska ske i 30 min!

Torsdag: Promenadridning plus dressyr, exempelvis programridning.

Fredag: Markarbete och gymnastikhoppning på bana eller terräng

Lördag: Promenadridning- avkoppling

Söndag: Markarbete med bommar

Måndag: Konditionsträning igen

Tisdag: Promenadridning (se första måndagen)

Onsdag: Som första tisdagens upplägg osv.

Fälttävlans träningen är väldigt strukturerad eftersom det är tre olika moment när man tävlar fälttävlan. Då blir det en hel del att träna på!

Markarbete i dressyr är bra för hoppningen. Men däremot är det inte bra med för mycket programridning. Hästen måste kunna ställa om mentalt och kunna hoppa en bana direkt efter programridningen.

Hästen måste även utbildas att hoppa olika sorters terräng hinder som att hoppa ner i vatten, hoppa gravar och bankar. Ungahästar eller hästar som precis ska börja gå fälttävlan ska tränas mycket i terrängen. Medans en utbildad häst endast behöver gå ca. 3 gånger på en terrängbana innan tävlingssäsong. Något som man bör lägga fokus på är banhoppningen, för det är som en grund för hela terrängritten.

Terräng delen ska gå fort. Pulsen ska kunna gå upp emot 220 under vissa träningspass! Därför är det viktigt att galoppträna var 4:e dag innan tävling. Helst på en rundbana, gärna i lite uppförsbacke. Fälttävlanshästen ska ha liknande träning som galopphästen. De har väldigt liknande musklatur och måste då delvis tränas lika. Men verkar träningen vara tufft?

Tänk då på att en i en banhoppning går hästen kanske i 400meter per minut den sista minuten medans hastigheten i svår fälttävlan är 570meter per minut- med hinder!!!

En hållbarare fälttävlanshäst då? Det får du genom denna allsidiga träningen. Något som också hjälper för en hållbarare fälttävlanshäst är att varje dag gå i skrittmaskin eller ut och skrittas på i 35-40 min, VARJE DAG!

Madeleine Filipiak & Pommaq

Madeleine Filipiak & Pommaq

(löpsedelsbilden är tagen utav H. Hellstrand)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Anmäl
2009-08-10 12:19 #1 av: swedensess

tycker att de här träningsveckorna har varit ricktigt intressanta och skojiga att läsa, även bra att du lägger vickt på en hållbar häst och hur vicktig uppvärmningen är m.m Cool

 

Anmäl
2009-08-10 16:03 #2 av: sthlmsjenna

tack så mycket! :)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.