Hälsa och skönhet

stretchövningar

2009-12-04 19:44 #0 av: sthlmsjenna

här kommer några övningar som du kan göra när du stretchar din häst

1.jpg

1. Håll din ena hand under hästens haka, eller ha en morot och försök få hästen att höja och sträcka ut halsen som på bilden. Musklerna på halsens undersida stretchas.

2.jpg

2. Använd en morot och håll den mellan hästens framben. Försök att få hästen att ta moroten så nära marken som den kan. Musklerna i nacken och halsen och även ryggmusklerna stretchas

3.jpg

3. Använd en morot och håll den vid sidan av hästens armbåge. Både böjar- och sträckarmusklerna i nacke och hals stretchas. Hästen får inte hjälpa till i rörelsen genom att föra fram frambenen.

4.jpg

4. Så småningom kan du hålla moroten vid hästens höft. Inte heller här får hästen ta något steg för att nå moroten.

5.jpg

5. Lyft upp frambenet och ta tag om kotans baksida. För benet framåt - uppåt. Knät ska vara rakt. Börja med några decimeter från marken. Frambenets böjarmuskulatur och ryggmuskulatur stretchas

6.jpg

6. Optimalläget. Benet är helt rakt i 90 graders vinkel. Vid stretching varje dag kan det ta en- tre månader att nå hit.

7.jpg

7. Lyft frambenet och håll om kotan med ena handen och ha en stödande hand runt knät. För benet bakåt. Skenbenet ska vara horisontellt. Sträva efter att kunna föra benet så långt bak som möjligt, utan att hästen tappar balansen. Bog- och mankmusklerna stretchas

8.jpg

8. Frambenet ska vara böjt, håll om knä och kota och luta dig bakåt så förs benet ut från kroppen. Bröstmusklerna stretchas.

9.jpg

9. Håll om framknät med båda händerna och för det uppåt så mycket hästen kan. Bakre bröstmusklerna stretchas

10.jpg

10. När hästen kan hålla balansen och är van vid stretching kan man rotera frambenet medsols.

11.jpg

11. Och motsols. Börja med små cirklar och gör dem sedan lite större. Hästen blir rörligare i bogen av denna stretch.

12.jpg

12. En kraftfull stretching av bog- och mankmusklerna. För hästens framben framåt och framför det andra frambenet och håll någon decimeter ovanför marken.

13.jpg

13. Lyft bakbenet och håll om kotan, om du vill kan du hålla en hand om hasspetsen. Benet sträcks framåt - uppåt. Så småningom kommer bakhoven att komma i höjd med framknät. Bakbenets lår- och skinkmuskler samt en del av ryggmusklerna stretchas.

14.jpg

14. Lättaste sättet att utföra denna rörelse är att lyfta bakbenet och lägga det över ditt eget ben. Lägg en hand på hasen och tryck lite nedåt och för bakbenet så långt bakåt - uppåt som möjligt. Benet ska vara sträckt. Sänk benet om hästen stretar emot. Knästräckarmusklerna stretchas. OBS! Stå inte bakom hästen, utan bredvid den!

15.jpg

15. Här är det bra att ha en medhjälpare. Lyft det motsatta bakbenet och för det in under hästens mage. Lår- och sätesmusklerna stretchas.

16.jpg

16. Håll om kotan och för benet utåt. Benet ska vara sträckt. Optimalt når man 45-60 graders vinkel från marken. Musklerna på bakbenets insida stretchas

17.jpg

17. Stå vid sidan av hästen och placera dina fingertoppar mitt under magen på hästen där det röda krysset är. Tryck uppåt. Hästen ska höja ryggen några centimeter. Det kan vara svårt att se själv så be någon kolla om hästen höjer ryggen. Ryggmusklerna stretchas.

18.jpg

18. Ta tag om den "köttiga" delen av hästens svans. En rät linje ska bildas från korset till svansspetsen, som på bilden. Dra försiktigt och håll i ca 8 sek, släpp sedan sakta. Inga häftiga ryck! Kors-, länd- och ryggmusklerna stretchas. Ofta tycker hästen om svansstretch och håller emot och sänker ner nosen mot marken.

 

Källa: http://home.swipnet.se/horse

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Anmäl
2009-12-04 22:38 #1 av: running

skit bra med lite upplagg om streching Skrattande

Anmäl
2009-12-05 00:21 #2 av: Zaphix

Jättebra artikel!

Apropå nr. 17 så kan man även stå bakom hästen och dra med fingrarna på rumpan på varsin sida av svansen. Då höjs också ryggen.

Anmäl
2009-12-13 00:27 #3 av: kaka1234567

Skit bra artikel =)

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

 

Anmäl
2009-12-30 16:24 #4 av: lennartsdotter

Får jag spara den här artikeln så att den alltid finns i min dator? Kommer behöva titta på den flera gånger. :)

Anmäl
2010-01-01 14:22 #5 av: sthlmsjenna

#4 absolut.

ett smart sätt är att skriva ut den och ha den i stallet. så har jag gjort.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Anmäl
2010-01-02 07:34 #6 av: Tin-Tin74

Jättebra artikel!

Att stretcha efter arbetet är lika viktigt för hästen som för oss människor, men tyvärr är det många som glömmer bort det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.