Annons:
Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 11477 ggr
uz00x
2017-05-26 18:03

travare x engelskt fullblod?

Någon som någongång "blandat" dessa två raser? Hur har bebisarna sett ut? Hur har dem funkat inom ridning? Något man kan rekommendera? :)

Annons:
Salish
2017-05-26 18:49
#1

Jag har ju inte direkt någon erfarenhet, men tänker spontant att eftersom både varmblodstravaren och fullblodet ofta är byggda lite i nedförsbacke kanske de inte kommer funka superbra till dressyr? Men alla ser ju såklart olika ut. Båda är ju också avlade för att springa snabbt, även om fullblod ofta brukar bli väldigt fina ridhästar. Vet inte riktigt, är lite nyfiken på hur en sån häst skulle se ut. Borde ju bli ganska smäcker och kanske får lite lättare till bra gångarter än en ren travare och kanske lite lättare för samling, men jag vet inte! Kanske bra hopphäst? Äsch jag bara babblar, är mest nyfiken på att se vad andra har att säga.

shia
2017-09-16 19:24
#2

"Borde ju bli ganska smäcker och kanske får lite lättare till bra gångarter än en ren travare och kanske lite lättare för samling"

Vet inte vad du ridit för travare (eller vad som händer med min text nu när jag skriverXD)

men de travare jag ridit och utbildat, (som fortfarande tävlar) har då väldigt fina steg

fått lovord från tränare, samt går i form utan problem i alla gångarter.

(galopperar dock ej alla, skrittar å travar mest, men olika beroende på träning/tävlings nivå)

tycker rent spontant att travhästar är bättre ridhästar än "ridhästar". samt lättare att rida in

då travhästar ofta redan är inkörda och har muskler och kondition så det enda man behöver träna upp är de muskler

den använd inom ridning, och inte lika mkt på att den ska orka hålla igång.

sen tycker jag även att travhästar generellt sett orkar springa mkt längre än ridhästar(även ridas mkt längre) men beror

säkert helt på vem som tränat.

nu till huvudsaken eller vad man ska säga.

Tror att det skulle kunna bli en fin häst ärligt talat. med fina luftiga rörelser(ser alltförmånga ridhästar tyvärr på lokala/högre nivåer

som ser alldeles för markbundna ut och nästan "snubblar" framåt känns det som.

men då travhästar ofta(de som jag ridit osv) har väldigt luftiga och fina steg, även i galopp,

tror jag de skulle passa perfekt till dressyr! (om den har skön trav vill säga, komiskt, två hästar i stallet-. Ena är jättebra på dressyr-oskön trav,

den andra som föredrar hoppning, har VÄRLDENS skönaste trav. som att sitta i en gungstol med 100 madrasser typXD)(inte för att jag prövat det men)

tror på att det skulle kunna vara en bra dressyrhäst, fälttävlans häst(bra speed å uthållighet) samt distanshäst?

shia
2017-09-16 19:26
#3

oj, såg nu att det vart konstigt å att typ 1/5 av texten till vänster försvann!

men ska stå distans längs ned,

med fina luftiga gångarter, sett alltförmånga ridhästar på lokal/högre

som ser alldeles för markbundna ut. (lite av de som jag skrev)

Upp till toppen
Annons: