Annons
01 - Allmänt om ridtravare Läst 2370 ggr

Travhästrar = kan inte bärar upp en ryttare?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jag fattar faktist inte var denna tjej snackar om?

http://teamoveson.blogg.se/2010/october/utkast-okt-28-2010.html?_tmp=5f15af9bf767069b9ecfe38c4ff78a77a6f18669

Citerar:
Man pressar helt enkelt sönder kroppen och kasserar sedan hästen när den inte håller längre. Sen kommer det kanske en lite naiv person då hästen antingen ska slaktas eller i stort sett ges bort, att man ska "rida till den". Men verkligheten är att den har INTE möjligheten att bygga de muskler som krävs för att kunna bära en hel människas vikt. Och jag tror inte att det bara är hästen som far illa av detta utan även ryttaren som kämpar efter något som aldrig kommer att ske.

Vet inte var ni tycker, men alla dem travre jag ridit, både dem som går eller har gått på travet har utan problem kunnat bära upp en ryttare :S

Är det ren okunspkap eller ligger det verkligen nåt i det hon säger om musklerna?

mina bär upp mig, så jag har ingen aning om vad hon snackar om...

#1 många travare som går av banan går ju även bara å skrotar och tappar då alla muskler så man måste muskla om dem sen när man ska rida dem.

hm, man kanske borde fråga vad hon baserar sin fakta på?

bra fråga.. endel travhästar körs och rids även om de tävlar i trav =/

Haha vilken puckad mönniska. Med rätt ryttare kan vilken häst som helt bygga muskler, med fel ryttare bygger ingen häst muskler.

Skrev detta;

Ingen häst bygger muskler med fel ryttare, alla hästar bygger muskler med rätt ryttare. Tkr detta inlägg visar på okunskap. Kan man träna väck muskler? Inte en chans.
Ridtravare är precis lika kapabla att bära upp en ryttare som ett halvblod är. Det som behövs är framförallt magmuskler och överlinje, då dessa inte tränas på travet lika mycket som motorn i hästen. Tyvärr är det så att bara duktiga ryttare är kapabla och har tålamodet att omskola travare. Undrar då vrf bara dessa inlägg om att travhästarna är odugiga bara skrivs av dressyr och hoppfjollor?

#4 bra svar:D

nu har dressyrmupparna skrivit om detta inlägget:

Hittade ett väldigt intressant inlägg på en blogg som Annie tipsade mig om. Texten är lånat från: http://teamoveson.blogg.se Texten under är fakta inte åsikter, förstår inte varför informationen är så svår att acceptera för vissa?

Har lovat anni att jag skulle skriva ett inlägg om hästar man skolar om till "ridhästar", främst travare då, men även galoppörer. Båda är hästar som tränas i mycket ung ålder! Man tränar helt enkelt väck de muskler som finns där i stort sett. Och muskel-celler är ju en cell som aldrig kan förnya sig som andra celler i kroppen kan. De musker som är förstörda kan aldrig byggas upp igen.
Man kan ju fråga sig varför de börjar jobba med dem så tidigt, men det krassa svaret är att tid är pengar...
Man pressar helt enkelt sönder kroppen och kasserar sedan hästen när den inte håller längre. Sen kommer det kanske en lite naiv person då hästen antingen ska slaktas eller i stort sett ges bort, att man ska "rida till den". Men verkligheten är att den har INTE möjligheten att bygga de muskler som krävs för att kunna bära en hel människas vikt. Och jag tror inte att det bara är hästen som far illa av detta utan även ryttaren som kämpar efter något som aldrig kommer att ske.
Dessutom kommer hästen att ständigt ha mjölksyra då den tappat förmågan att bygga depåfett viket är bearbetat fett som är färdigt att användas i musklerna. Den tvingas då ta "vanligt" fett till detta vilket bildar mjölksyra.

Sen som anni skrev tidigare så ska man aldrig träna kasserade travare i sand eller sandbackar eftersom travare är mer eller mindre förstörda i bakknä och has, detta kan nästan räknas som djurplågeri att belasta dom på detta sättet.
Värst av alla far de kasserade travare som tränats med tryckvagn då detta ger en helt fel benställning därbak som snabbt efter bara ett par träningar blir permanent. Tryckvagn ger heller inte en snabb häst, bara tunga muskler som väger och är långsamma, + att de blir då inte parallella från höftbensutskott till bakben/ hov vilket gör att vid längning slår de ihop och tvingas försöka kompensera detta, vilket sliter enormt och bidrar till felaktig gång, de kan även börja slå om till galopp och blir aldrig riktigt snabba i trav. Denna träningen är därför inte bara skadlig utan också förlegad och helt onödig, det bästa är att varva träningen med skogskörning på ojämnt underlag... Det är inte alls ovanligt att 1-2 åringar redan har förstört bakdelarna pga tryckvagnsträning.
förresten kan jag lägga till att man aldrig ska backträna någon unghäst! Då dras long plantar ut och skadar hasen, detta kan även senare innebära spatt om man fortsätter träningen. Long plantar kan nämligen aldrig kortas in igen om den väl är uttöjd

Blir så ledsen när dem sprider sån okunskap :(

ja med :(( men tur för oss som har hittat denna ras och vet va det kan

=)

ja med :(( men tur för oss som har hittat denna ras och vet va det kan

=)

#7 ja men om folk kunde börja inse att Travare är en HÄST, dem blir vad man gör dem till. Så kunde folk ta ett steg i rätt riktning emot att inte se fjording, kallblod och travare som sämre hästar än andra raser :/

jag har en travare som bär upp mej, visserligen är han ganska benig då han inte hjar ''tidmuskler'' ennu men han bygger, man ser skilnade för varje vecka som går!

Har även en kompis vars travare är 18 år och har varit ridtravare sedan han gick av banan, rätt tidigt då inte benen höll för trav, så nog kan en travare bära upp en ryttare.

Vilket skitsnack. Fast allt handlar ju om okunskap eller kanske avundsjuka! De kanske är jobbigt att ett varmblod blivit lika bra ridhäst eller bättre än någon som har ett fint halvblod.. Då kanske de känns bra att kasta lite skit för att man ska må liiiite bättre själv.

Nu har det kommit var hon baserar sin fakta på

Hennes fakta kommer från hennes Travtränare? jag trodde iaf travtränare hade lite mer kunskap än så :S

undrar  vad det är för tränare xD

dressyrmupparnas inlägg är iaf borta nu ;)

#12 Det dom inte fattar är att varje häst efter en lång karriär får förslitningar, vare sig det är galopp, hoppning lr dressyr. Dessutom, otillåtna träningsmetoder  som används är j*vligt sällsynta i travet.

#14 Tkr namnet talar mkt för dom. J*vla muppar.

xP

# 15 menar du det? de är en riktigt provocerande hästblogg -.-

#15 ja lästa någa kommentarer och hitta ett som stämmer in, mina kompisar ridhästar och ridskolehästarna är oftare skadade och halta än travarna i vårt stall.

Och det dem inte heller verkar inse, travtränar är rädd om sina hästar! Dem ska hålla för travet i 12 år! Dem får inte få förslitnings skador, dem får inte bli halta, dem får inte starta om dem inte är helt okey. Det är vad travtränaran jobbar emot, och även aveln jobbar emot hästar som håller för arbetet.

Hej på er i bland blir man tädd för vissa människors okunnighet. Detta skrev jag till henne.

Hej jag vill bara tala om för dig att du har en väldigt trångsint syn på travaren. INGEN häst är byggd för att bära upp en ryttare!. Det man får kolla på hästen i fråga är kroppen, hur den e byggd. En häst som har tex en förlång rygg har svårare att bära upp ryttaren, och en häst som har dålig benställning går oxå fel. Själv har jag ett litet Americanskt travar sto på 15 stollta år. Hon gick på travet tills hon var 7 år gammal!. Visst har hon lite slitage som alla gallma hästar har. Hon hadde en hälta förra åtet, och blev utdömd vet tyckte ja skulle slakta henne för hon var ju "bara en travare", men jag stog på mig och behandlade henne för att ge henne den chans som hon förtjänade och hon blev helt frisk förklarad!. I dag är det ingen som tror hon är en travare tills dom ser frys märkningen. Hon kan ta galoppskänkel från stillaståenda, i skritt och i trav i en lungn sammlad fattning och tempo. Och hon går i en rund och fin form nu. Hon kan även öppna, sluta, skänkelvikning, bak och framdels vändningar och lättare galoppombyten. Har även börjat med öppna i galopp och ökning och sammlingar i både trav och galopp. Hennes trav är som vilken annan häst som hälst, om du inte kör henne. Min medryttares kompis travare går i passage och ska börja tränas till piaff nu. Så dissa inte travaren innan du vet något om den, en travare är precis lika bra och fin som alla andra hästar!. En travare är dessutom mer lätthanterlig än dom flästa andra raser eftersom den är välhanterad i tidig ålder, och en travare som behandlas dåligt presterar dåligt. Jag har praktiserat hos en av sveriges bästa trav stall, hos Olle Goop, och jag kan säga att hästarna där behandlas som prinsar och prinsessor!. Så ta reda på mer fackta innan du skriver strunt!. Och det där om musklerna stämmer defenitivt inte, du kan komma och titta på mitt sto. Hon har super snygga halsmuskler och börjar få skit snygg rumpa och bog. RYgg muskler har hon oxå fått regält av. Om en häst inte sätter muskler kolla foderstaten och din utrustning där ligger oftast 99% av felen. Mer protein och extra E-vitamin brukar göra susen....

Hoppas du ändrar åsikt nu!... Skulle inte byta ut min travare mot någon annan dressyr häst i världen inte ens Briar!

Och jag som har suttit och klättertränat ett varmblod regelbundet i ett sandtag i tre år, oj, vilken djurplågare jag känner mig som.

Jag har väldigt svårt för att tro att man kan träna sönder muskler så illa att muskelcellerna går sönder och inte kan byggas upp. För mig låter det inte speciellt rimligt.

Jag tyckte att det där var så sjukt fel att det blev roligt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Medarbetare på NH i fokus

Min och Dackes blogg

Undrar verkligen om det hjälper att ni skriver. Vill man inte förstå så vill man inte.

Och om man jämnför travarna mot galopp hästen så är ju galopphäästen en mera ridhäst elle¨r hur man ska säga... men den ratar hon ju även ner. Jag tror att det är det tidiga tränandet de är emot.. Och det endast för att de inte förstår hur sådan träning går till.

Tror egentligen  inte att någon travare är "sönderkörd" utan de höll  bara inte... lika väl som det finns massor med ridhästar som inte håller för ridning.

~ Anneli ~

Sajtvärd för:  adopterade.ifokus och tvillingar.ifokus 

Intresserad av att vara medarbetare på adopterade eller tvillingar ifokus? Kontakta mig med ett PM.

Att man kan tro att man kan träna sönder muskelceller så att de inte kan återbyggas.. Jo vissa tror vad som helst. När muskelceller brister får man träningsvärk, har hon aldrig haft det då?

Det handlar ju om attt träna lagom och celler som går sönder lagas igen såvida man inte övertränar igen.

Jo det är väl jobbigt när hästar som inte är avlade för ex dressyr börjar bli lika bra som de som är avlade för det. Det sticker i ögonen på vissa.

Kan egentligen inget om tryckvagn men min gissning är att den bygger upp om man använder den rätt precis som med det mesta andra. Att den bara skulle bygga upp muskler som väger och är långsamma? Det är ju tydligt att personen i fråga inte vet nåt om musklerna. Det finns både långsamma och snabba muskler och hästen behöver båda..

Alla hästar bör arbetas från ca 1 års ålder, inte ridas men arbetas försiktigt eftersom skelett och senor byggs upp så sakta. Många hästar som "går sönder" eller ex blir halta ofta har börjat tränas för häftigt från början. Tex att hästen mer eller mindre bara går i hagen tills den dag man ska vänja den vid sadel och sitta upp. Överträning helt enkelt.

Skynda långsamt så går det fortare

Linnéa, sajtvärd på Fälttävlan och medarbetare på Galopp

Senaste artikeln: Att hoppa fälttävlanshinder

Undrar om hon har ngn verklig kunskap i hur travare tränas? Tror inte det. Ska vi länka till denna tråd till henne så hon får läsa? Vore nyttigt för henne.

Tyvärr är det så att har någon förutfattade meningar om nån ras så spelar det ingen roll hur man än försöker övertyga om att det finns bra hästar även om de är ex. travare. Dessa människor vill inte bli överbevisade, det är som att tala till döva öron.

#21: Vore ju knepigt om så många proffstränare använde tryckvagn om det vore så skadligt. Mycket ologiskt.

Jag har bara hört positiva saker om tryckvagnar, om man tränar med det i måttlig mängd. Funderar själv på att skaffa en sån till min ridtravare (som används som körhäst också) för att det är bra uppbyggande träning.

Min och Dackes blogg

#24 Hur fungerar dessa vagnar?

#25: Är styrketräning för hästen, blir som att köra i uppförsbacke. Man bestämmer med tryck hur brant backen ska vara och sedan tar man bort trycket. Inte länge med tryck utan i intervaller. Man lägger helt enkelt till motstånd i vagnen så hästen får dra tyngre.
Blir som att dra tunga däck typ, fast mer effektivt och skonsammare då man man lätta på trycket och ta det i intervaller istället för att ha tungt lass hela tiden.

Man undviker skador genom att man inte behöver köra i hög fart.

För travhästar är alltså denna sorts träning i kombination med konditionsträning, typ snabbjobb, skonsammare för kroppen än "traditionell" travträning.

Min och Dackes blogg

#26 jo, men tränar man fel med tryck vagn förstör man ju garanterar hästen och det är ju säkert sån fel träning hon baserar sin "kunskap" på.

Jag har läst om tryckvagn, men aldrig sett en sån själv :)

#26 Då vet jag.

#27 Ja, för all träning som felanvänds skadar, men verkar inte som att dom tänker så långt.

Hej!

Jag vet mkt väll vad Annie håller på med, då  hon bor här.

Hennes syster pluggar uppe i Skara, till equilineterepeut (sorry stavningen) Det ska vara där hon fått sin info infrån.

HA det! :)

#29 det kan inte vara så att hennes syster har sagt något och att hon ifall har missfattat vad sin syster har sagt?

Nej, Nanna har själv skrivit inlägg om travare på bloggen. Och enligt henne så har hon fått all "fakta" ifrån travtränaren uppe vid skolan.

#31 ja och då är det en sketen travtränare hon vart hos om dem nu förstör hästens muskler och ben!

#32.. jadu,jag vet ingenting om honom, därför yttrar jag mig inte heller :P

Något Annie borde prove? ;)

#33 bara för att säga emot

Travet strävar emot:
*Hästrar som håller för den hårda träningen, och gjärna att stona och hingstarna kan gå i avel efter att dem gått av banan

för att nå detta behöver dem:
-avla rätt, hästar som klarar arbetet
-vara rädd om sina hästar och deras hälsa
-träna och tävla hästen efter hästens förutsättningar

Om dem tränar och gör som hon skrev i sin blogg håller inte hästen hela karrierären och efteråt och då förlorar dem penagr och tvingas avliva hästen tidigt. Inga pengar = ingen glad travtränare och ägare :)

Så tyvärr funkar det inte som hon säger i teorin ;)

Kanske var så för 10-5 år sen men även travsporten utvecklas :)

Och franska travare avlas just för att hålla för även ridning ;)

Anni?! Jag vet att du är här inne o läser. Du behöver inte hota mig med polisanmälan för att jag nämner ditt namn, det gör du ju själv i din blogg????!!!

Jag har aldrig heller kallat dig min vän, kommer aldrig att göra det för den delen heller ;)

#35 men shit, som om det bara finns 1 Annie i sverige? :P

Jag vet ju liksom inte vilken Annie nu nämnde, jag har ju 2 kompisar som heter Annie, en i Dalrna och en i Stockholm, dem kanske också ska polis anmäla dig då? ;)

#36 det spelar ju egentligen ingen roll vilken jag menade. Anni signerar ju själv sina meddelande med sitt namn på bloggen.. alltså borde det ju inte vara hemligt heller :S

#37 men ingen här vet vem den Annie du pratar om är. Det är bara om hon själv avslöjar sig och då är det ju hon som väljer det ;)

Gud blir så trött på alla dessa okunniga människor -.-

Det är många som sprider skit om travare ( = okunskap ), tycker det är j*kligt fjantigt rent ut sagt :O

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#39 håller med !!!

Jaa...vad ska man säga? Äger 2 travare och båda är friska och starka och bär upp sin ryttare utan problem.

Jag köpte dom inte för att dom var billiga iaf! När jag letar häst ser jag till individen och hur vi passar ihop priset är bara en siffra och jag letar inte heller efter någon speciell ras Glad Men det är ju jag de...

Visst finns det travare som är förstörda men det finns oxå många hela och fina travare som med rätt person kan bli en utmärk ridhäst.

Min ena travare har broskbildning i framknäna och har fått avsluta sin travkarriär och skulle gå hon hopphäst men hon klarade inte påfrestningen av det heller. Detta är inte travare givit henne utan det är genetiskt för hon har några halvsyskon på moderns sida som har/haft samma problem en del lindrigare och en del värre.

Sån kan lika gärna en hopphäst ha och då håller den inte för hoppningen heller.

Okunnighet i största grad skulle jag vilja säga. känner folk som tävlar i trav och så som hon beskriver de har jag aldrig hört/sett. Man sätter inte en 1 åring i stenhård träning direkt men man börjar hantera dom och bygga upp deras muskler tidigare men det menas inte med att när dom fyllt 1 år så sätts dom i vagn och man kör skiten ur dom! Skrikandes

Seriösa travägare är väldigt måna om sina hästars hälsa och träning många gånger mer måna än andra hästägare skulle jag vilja säga utan att någon misstolkar mig, just för att travet inehåller mycket pengar därför krävs det en frisk och stark häst för att man ska lyckas.

Kan skriva mer men måste avrunda nu! Hahaha..

Jag älskar travare! Dom blir det man gör dom till, så är det bara! Och såklart dom kan bära upp rätt ryttare, varför skulle det va ett problem för just travare? nä jag har inget att säga om travare som inte går, det är kanonhästar! :))

Lady Lisa <3

"travhästar" med ett lämpligt extriör kan bära upp en ryttare utan problem!

Men om dom blivit utslitna pga fel träning i travkariären eller har ett mkt olämpligt extriör kan dom få problem.

Men så länge dom är friska och hela så går det hur bra som helst ju!

Jag har ett varmblod som jag tävlar lite i både hoppning och dressyr och han gillar det verkligen! Han kunde bära upp mig utan problem efter rätt träning!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tycker det är tråkigt med dessa okunskaper. Ganska patetiskt faktiskt, man får väl hoppas att hon har kunskap nog att sköta sina egna hästar... Dessa faktafel hittar jag (som jobbat hos flera stora travtränare i 15 år, någon av er andra hittar säkert fler ridrelaterade faktafel).

Har lovat anni att jag skulle skriva ett inlägg om hästar man skolar om till "ridhästar", främst travare då, men även galoppörer. Båda är hästar som tränas i mycket ung ålder! Man tränar helt enkelt väck de muskler som finns där i stort sett. Och muskel-celler är ju en cell som aldrig kan förnya sig som andra celler i kroppen kan. De musker som är förstörda kan aldrig byggas upp igen.
Fel: Naturligtvis är all träning till för att hästarna ska få muskler... Förstår man inte det mest grundläggande i träningslära, vare sig det gäller hästsport eller människosport, undrar jag hur det är ställt. Och jo, en muskel som har förtvinat kan givetvis byggas upp igen (jämför astrounater som kan leva ute i rymden i flera månader, deras muskler är ofta förtvinade när de kommer hem men blir uppbyggda igen). Musklernas form är färskvara.

Man kan ju fråga sig varför de börjar jobba med dem så tidigt, men det krassa svaret är att tid är pengar...

Delvis rätt, dock inte på det negativa sätt som skribenten menar. Man kör in hästarna tidigt för att träna kondition och stärka leder, detta har man igen genom hela karriären. Oavsett om hästen ska användas till ridning eller trav. Undersökningar inom SLU medger detta. Det är bara när hästen är ca två år som man kan ändra förutsättningarna för hjärt och lungkapacitet, när den är äldre får man klara sig vad som finns i hästen.  Det handlar inte om några stenhårda träningspass utan pass som inriktas på kondition och på att stärka leder, detta i sin tur leder till färre skador när hästen blir äldre. Vilket leder till färre veterinärkostnader.

Det får ju stå för den tränaren som jobbar på den skolan som skribenten hänvisar till. Personligen tycker jag det är en otroligt kass tränare om det här är hans vardag. De flesta hästar idag blir ridtränade i träningen eller motionskörs i rätt form och har alldeles utmärkta muskler för att tränas i ridning, även om de naturligtvis måste bygga nya för sitt nya jobb.

Dessutom kommer hästen att ständigt ha mjölksyra då den tappat förmågan att bygga depåfett viket är bearbetat fett som är färdigt att användas i musklerna. Den tvingas då ta "vanligt" fett till detta vilket bildar mjölksyra.

Helt felaktigt. En travhäst tränar mjölksyreträning från några månader efter inkörning via intervaller och har en väldigt hög tolerans för mjölksyra.

Sen som anni skrev tidigare så ska man aldrig träna kasserade travare i sand eller sandbackar eftersom travare är mer eller mindre förstörda i bakknä och has, detta kan nästan räknas som djurplågeri att belasta dom på detta sättet.
Jag tror att Annie är väldigt ung och naiv. Om hon hade varit det minsta kunnig vet hon att många travtränare sedan 80-talet ridtränar och kör i djupsand och även i backe. Varför skulle det vara skillnad att ridträna en häst för trav mot att ridträna en häst för ridning i sandbackar?

Värst av alla far de kasserade travare som tränats med tryckvagn då detta ger en helt fel benställning därbak som snabbt efter bara ett par träningar blir permanent. Tryckvagn ger heller inte en snabb häst, bara tunga muskler som väger och är långsamma, + att de blir då inte parallella från höftbensutskott till bakben/ hov vilket gör att vid längning slår de ihop och tvingas försöka kompensera detta, vilket sliter enormt och bidrar till felaktig gång, de kan även börja slå om till galopp och blir aldrig riktigt snabba i trav

Tryckvagn är ett bra komplement i metoder. Man ska inte använda det när hästen är för ung och inte heller hela tiden, och det tror jag inte någon kunnig travtränare gör heller. Och jo, tryckvagnen ger naturligtvis en snabb häst då detta handlar om att bygga muskler på hästar. Utan muskler kan hästen inte springa snabbt. Tryckvagnen är som backträning, man kör inte fort men man får muskler i bakkärran där motorn på en häst sitter. Tack vare detta blir den snabb.

Denna träningen är därför inte bara skadlig utan också förlegad och helt onödig, det bästa är att varva träningen med skogskörning på ojämnt underlag...

Kommer från en person som inte vet någonting alls om travhästar...

Det är inte alls ovanligt att 1-2 åringar redan har förstört bakdelarna pga tryckvagnsträning.
förresten kan jag lägga till att man aldrig ska backträna någon unghäst! Då dras long plantar ut och skadar hasen, detta kan även senare innebära spatt om man fortsätter träningen. Long plantar kan nämligen aldrig kortas in igen om den väl är uttöjd

Som jag ser det är det visst relativt ovanligt. Tryckvagn är nåt man tränar med i perioder, inte när hästen körs in och tränar konditionsträning... Som med allting kan en fel använd tryckvagn vara vanskligt, men med tanke på hur mycket det finns som kan förstöra även ridhästarna (graman, olika bett med hävstång och så vidare) så är det väl ungefär samma sak. Den som tränar sin häst, oavsett vilken gren man tänker rida, har ett ansvar för att veta vad den håller på med. Jag har nog inte sett en tränare som kör tryckvagn på sin ettåring. På vintern mellan 2/3 års säsongen kanske det finns några, men då inte i några höga farter... Vad gäller backe som unghäst är det ingen som gör det heller innan unghästen har styrkan till att gå backe...

läste henne blogg precis hittat ett inlägg:

Fick nyss en jätterolig (men inte så genomtänkt) kommentar från bloggen som nämns i tidigare inlägg , HAHA.
Jag förstod inte riktigt eftersom att svenskan var ganska dålig och människan inte är speciellt bra på att uttrycka sig, MEN det stod iaf något om att jag tydligen är lika korkad själv eftersom att jag skrivit att jag inte tycker om travare..(?)

1. När skrev jag att jag inte tycker om travare? ALDRIG. Jag för min del gillar alla raser, häst som häst liksom. Däremot skrev jag att jag PERSONLIGEN inte skulle skaffa mig en travare av den enkla anledningen att jag vill komma längre på hoppbanan, och då tycker jag PERSONLIGEN att tex ett halvblod (som ravelli) har bättre förutsättningar. Sen finns det travare som hoppar strålande, men det gäller att ha turen att hitta en av dem också :) Jag skulle ju heller aldrig skaffa en islänning, en fjording, en nordsvenk osv osv, MEN det betyder inte att jag ogillar andra raser. De passar bara inte mig och det jag vill göra. Däremot har jag både hopptränat och motionsridit travare åt andra, och det har varit superkul!

2. Även OM jag nu skulle skrivit att jag ogillar travare så förstår jag ändå inte hur det kan vara samma sak som att dissa sin egen ras? för jag äger ju som sagt ingen travare :S haha. Så isåfall skulle jag ju skrivit att jag tyckte att halvblod (alltså hopphästar) var olämpliga ridhästar? och det har jag ju självklart inte gjort!

Sen ska det ju tilläggas att jag som hästägare aldrig skulle lämnat iväg min häst till någon som klart och tydligt talat om hur illa man tycker om rasen, men det är ju en annan sak ;)
och med tanke på att det i stort sett allt annat som kommer ur den människans mun är lögn så ifrågasätter jag (och helt tydligt även en del andra av vad kan döma från kommentarerna jag fått) hurvida detta är sant eller ej.

nej, nog om detta. självklart tog jag även bort hennes kommentar, hon behöver ju inte tro & hoppas att hon ska få gratisreklam här inte ;)

Lite dubbelmoral? Hon skrev till mig:

vad är det du vill att jag ska förklara??? Märks att du är helt inkompetent eftersom du behöver ha förklaringar till allt och tycker man borde rida slakt hästar. Jag går på skola i skara, så vad är det du inte fattar.

förresten vet jag inte varför du säger min kompis, har knappast en kompis som inte håller med mig, om du hade läst alla eftertexter så hade du hållt med mig om du inte är djurplågare, står klart och tydligt att det inte gäller alla hästar, men det kasseras enorma siffror hela tiden, det är inte försvarbart, och de kasseras av en anledning. Stackars travare att det finns människor som du. besök aldrig våran blogg igen, du är inte välkommen, och du borde inte kalla dig stolt, jag hade skämts om jag hade varit du som försvarar mass slakten av travare pga att vi människor förstört dom för att tjäna pengar.

men om dom inte vill förlora pengar hade dom väl inte sålt till personer som dig för någon tusenlapp?? En bra travare som hållt säljs inte / ges bort...Hur många travare når ens vuxen ålder? återigen pinsamt att du försvarar det. har inget mer att säga dig, vill inte associeras med djurplågare...

har ridit in alla mina hästar själv och rider in till andra, min frieser red jag in nu i somras. Slutdiskuterat. och du har rätt, jag skrämms av dig för du har en sjuk syn på hästar som sit och släng vara

#45 Människan är sjuk.

Asså dem travar hon verkar snacka om är dem här travarna som har en skada och bör slaktas men någon snål elak j*vel säljer för en billig peng till okunniga föräldrar och barn.

Dock är det mindre vanligt och börjar bli mer vanligt att trav folk slaktar friska hästar för att slippa risken att dem hamnar i skit hem.

Jag har stött på endel travare som blivit så slut i benen att så fort dem börjat jobba har dem blivit svullna och/eller halta = slakten direkt, dessa avlas ju inte heller på då man vill ha hållbara hästar.

Men läs det hon säger visst låter det som dem travare som inte håller pga skada som säljs till ridning där dem får problem pga skadan?

#47 fast vissa skadade travare håller många år som ridhästar. medans vissa friska travare inte håller som ridhästar, det är ju jätte individuellt..

~ Anneli ~

Intresserad av att vara medarbetare på adopterade eller tvillingar ifokus? Kontakta mig med ett PM.

#48 ja jag mena mest att vissa har ju skador som bara blir problem om dem rids hårt och regelbundet...

Såna kan ju ofta bli sällskaps hästar och promenad hästar :)

#49 Men man köper ju en häst utefter den användning man  vill ha den för? Skador borde ju synas i en vet.besiktning.

#50 alla besiktar inte tyvärr, vill man ha det så billigt som möjligt kan man nog lätt gå efter ägarens ord om att den är frisk...

#51 Om man inte besiktigar en häst handlar mer om idioti är snålhet:S

#52 dem här som ger efter för ungens tjat och köper en billig gammal travare tänker nog inte så mycket med tanke på hur illa det kan gå för dessa hästar.

#53 Precis?

#54 och det är nog dessa hästar och häst ägare hon som skrev texten verkar syfta på :S

#55 Jag ska nog inte säga vad jag tkr om dom där människorna.

#53 Jag hade en gång ett sto ute till salu/utlåning, ENDAST till avel pga skada. Ni skulle bara veta hurmånga som hörde av sig och ville ha henne... till ridning!! Häst kraken va knappt riden på och inte lämplig oavsett skada eller ej att rida. Hon va nämligen som en tickande bomb!

En mamma ringde flera gånger och försökte övertala mig att sälja för det var ju så synd om hennes dotter som hade en jätte svår sjukdom och hon hadde ju låvat henne en egen häst... Mamman visste knappt vad en häst var för något.. ännu mindre vad det kostade eller hur mkt man måste sköta dem.

Så ja.. om den som säljer sin travare till okunniga så är det iaf inte rasens fel att det går snett..

~ Anneli ~

Inse fakta, det här handlar om en ung och naiv tjej. Jag har jobbat hos bland annat Ludde, Svanstedt och Hultman (stora travtränare där hästarna är en industri) men jag har också varit i perioder hos riktigt bra hoppryttare (slutade dock eftersom det inte går att tjäna särskilt mycket hos dessa) och jag har en god vän som är beridare på något tyskt storstall. Överallt där hästar är en industri (oavsett gren) är det naturligtvis pengar som gäller i viss mån. En tränare som har en kölista (som Svanstedt) på 40 hästar behåller givetvis inte de som inte springer ihop sig.

En hoppryttare behåller inte de hästarna som inte hoppar de klasser den rider på. Siktar man på OS kommer man inte dit med en häst som bara utvecklas upp till 1.50 hoppning.

En dressyrryttare behåller självklart inte en häst som inte kan ge det där allra sista för att komma upp i högsta klasserna.

Inom hoppningen och dressyren säljs även dessa hästar, varför är det ok inom ridsporten men när en ägare till en travhäst väljer att göra samma sak så blir det ett ramaskri att det är en slit och släng vara?

Jag tvivlar starkt på att den här skribenten har någon statistik på alla hästar som kasseras, men låt henne leva i sin drömvärld. Naturligtvis skickar man hästar till slakt, bättre det än att de får vandra runt, och sanningen att säga, duger de inte som travhästar säljs de, duger inte en hopphäst som hopphäst plockar man ut försäkringspengarna (!) t-märker och så säljs den. Ser ingen större skillnad faktiskt.

vilket bullshit om att musklerna inte går att bygga upp?!?!

jag har 2 travare, den ena är 24 år och gick på travet tills jag köpte henne när hon var 5 år. Hon funkar alldeles utmärkt att både rida och köra. Vi tränar numera integrerad ridkonst. Har tränat både NH, western och akademiskt med henne tidigare + att hon är en dröm att köra. Hon älskar att jobba! Ingen som inte vet att hon är 24 år tror att det är sant.

Blev så glad när jag läste här om nägon som har en travare som är 31 år :0) fantastiskt va härligt och jag ser fram emot många fina år till med min absolut bästa kompis!!

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut.

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Mer i: 01 - Allmänt om ridtravare

• Kanske en dumfråga...

Men vad innebär "ridtravare"?

» Till diskussionen
  • ridtravare bilder:)

lägg upp en bild på din ridtravare:)hoppas på många bilder alltid lika kul:)

» Till diskussionen
  • Tema ridtravare i senaste Häst Magazinet

I senaste upplagan av hästmagazinet går det att läsa mycket om ridtravare. Jag har inte köpt tidiningen själv. Någon annan? Läs mer om senaste numret här.

» Till diskussionen
  • Hull vid pälsbyte?

Min häst har tappat allt sen march...så fort våren är påväg så tappar han musklerna direkt och sitt underhudsfett!Han är jätte smal!Han har ingen mask och jag har...

» Till diskussionen
  • Vill inte stå still under uppsittning!

Rider en 4 årig travare som är påbörjad inridning nyligen, riden under kortare tid nyss tagen från travet. Han har såna problem med att stå stilla när man ska ho...

» Till diskussionen